مقالات آموزشی

کپی کردن ریموت کرکره برقی

کپی کردن ریموت

 اهمیت کپی کردن ریموت کرکره برقی

کرکره‌های برقی بیشتر برای درب پارکینگ یا ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شوند و استفاده از آن‌ها امروزه به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. معمولا برای باز و بسته کردن کرکره برقی از یک ریموت استفاده می‌شود. ست کردن ریموت کرکره برقی اولین قدم برای استفاده از یک ریموت است. در مواقع دیگری مانند گم شدن ریموت، تمام شدن باتری ریموت و موقعیت‌هایی از این دست نیز، نیاز به ست کردن ریموت درب باز هم وجود دارد.

همچنین برای استفاده در پارکینگ‌ها یا فروشگاه‌ها گاهی باید چند نفر ریموت یک کرکره برقی را داشته باشند. در چنین موقعیت‌هایی لازم است روش کپی کردن ریموت را بدانیم برای خرید ریموت کنترل مناسب به راحتی می‌توانید با مراجعه به بخش لوازم موتور کرکره برقی فروشگاه‌ جنرال دور اقدام کنیم. با ما همراه باشید تا در این مقاله در مورد ریموت، ست کردن آن و روش کپی کردن ریموت  صحبت کنیم.

ریموت کرکره برقی چیست؟

 بیایید قبل از پرداختن به کپی و ست کردن ریموت درب کرکره برقی، ببینیم ریموت چیست و چگونه کار می‌کند. ریموت کرکره برقی وسیله‌ای برای باز و بسته کردن کرکره برقی از راه دور است. این ریموت‌ها معمولا کوچک و دارای چندین دکمه برای کنترل کرکره برقی هستند. انواع مختلفی از ریموت‌های کرکره برقی وجود دارد، اما رایج‌ترین نوع آن ریموت کد لرنینگ است.

این ریموت‌ها با ارسال سیگنال رادیویی به گیرنده‌ای که روی موتور کرکره برقی نصب می‌شود، کار می‌کند. گیرنده سپس سیگنال را رمزگشایی می‌کند و موتور را برای باز یا بسته کردن کرکره برقی هدایت می‌کند. ریموت‌های کرکره برقی می‌توانند دارای ویژگی‌های مختلفی باشند که در ادامه این بخش به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • تعداد دکمه: ریموت‌ها می‌توانند دارای تعداد مختلفی از دکمه‌ها باشند. ریموت‌های ساده معمولا فقط یک یا دو دکمه برای باز و بسته کردن درب کرکره برقی دارند، در حالی که ریموت‌های پیشرفته‌تر ممکن است دکمه‌های بیشتری برای توقف کرکره برقی در یک نقطه یا تنظیم تایمر داشته باشند.
  • برد: برد یک ریموت کنترل به قدرت سیگنال رادیویی آن بستگی دارد. هرچه برد کمتر باشد باید از فاصله کمتری درب را باز و بسته کنیم.
  • فرکانس: ریموت‌های کرکره برقی در فرکانس‌های مختلفی کار می‌کنند. رایج‌ترین فرکانس معمولا 433 و 315 مگاهرتز است. تعیین فرکانس ریموت یکی از نکات مهم برای ست کردن ریموت کرکره برقی است.
  • امنیت: برخی از ریموت‌ها قابلیت استفاده از کدهای رمزگذاری شده برای افزایش امنیت را دارند.

انواع ریموت کرکره برقی

کپی کردن ریموت کرکره برقی

انواع ریموت کرکره برقی

ریموت‌هایی که برای کرکره برقی استفاده می‌شوند انواع متفاوتی دارند که در اینجا رایج‌ترین انواع آن که معمولا استفاده می‌شود را معرفی می‌کنیم:

  • ریموت لرنینگ کد (Learning code)

هنگام استفاده از این ریموت، هر بار که دکمه ریموت را فشار می‌دهید، ریموت با یک کد ثابت با گیرنده خود ارتباط برقرار می‌کند. به همین دلیل به راحتی می‌توان کد این ریموت را به ریموت جدید دیگر انتقال داد یا کپی کردن ریموت را انجام داد. این نوع از ریموت یکی از رایج‌ترین مدل‌های ریموت برای جک درب اتوماتیک و درب کرکره برقی است. برای استعلام قیمت جک پارکینگ👈 اینجا 👉 کلیک کنید.

  • ریموت هاپینگ کد (Hopping code) یا رولینگ کد (Rolling code)

این ریموت‌ها هر بار یک کد جدید به دستگاه گیرنده‌ خود ارسال می‌کنند. به همین دلیل امنیت بسیار بالایی دارند، اما امکان کپی کردن در آن‌ها وجود ندارد.

  • ریموت دیپ سوئیچ

این ریموت‌ها قوی‌تر از ریموت‌های کد لرنینگ هستند و معمولا برای موتورهای ساید که وزن بیشتری را جابه‌جا می‌کنند استفاده می‌شود. در ادامه مراحل ست کردن ریموت درب پارکینگ در هر کدام را گفته ایم.

مراحل ست کردن ریموت کنترل کرکره برقی در ریموت‌های کد لرنینگ

برای تنظیم و ست کردن ریموت درب لرنینگ کد باید بر اساس مراحل زیر عمل کنیم:

  1. اول باید درب گیرنده ریموت را باز کنیم.
  2. کلید شناسایی ریموت کنترل را پیدا کرده و انگشتمان را برای 2 ثانیه روی آن فشار دهیم.
  3. با رها کردن کلید شناسایی، چراغ ال‌ای‌دی داخل گیرنده روشن می‌شود.
  4. پس از این مرحله باید دکمه ریموت را به مدت 2 ثانیه فشار دهیم تا چراغ ال‌ای‌دی چشمک بزند.

با انجام این مراحل ست شدن به خوبی انجام می‌شود و می‌توانیم برای باز و بسته کردن درب از ریموت کرکره برقی استفاده کنیم.

مراحل ست کردن ریموت کنترل کرکره برقی در ریموت‌های دیپ سوئیچ

برای ست کردن ریموت کرکره برقی دیپ سوئیج ابتدا باید درب ریموت را باز کنیم. برای این کار باید از پیچ گوشتی استفاده کنیم. روی برد ریموت هشت شماره وجود دارد که باید نحوه چینش آن‌ها بر روی گیرنده ریموت مطابق با برد خود ریموت باشد. با انجام این مراحل تنظیم به درستی انجام می‌شود و می‌توانیم از ریموت استفاده کنیم.

مراحل کپی ریموت درب پارکینگ

مراحل کپی کردت ریموت

مراحل کپی ریموت درب پارکینگ

در ریموت‌های لرنینگ کد بلوتوثی خام بودن ریموت بسیار مهم است. در ادامه مقاله در مورد خام کردن ریموت صحبت می‌کنیم. بعد از این مرحله با نزدیک کردن ریموت به گیرنده دستگاه یا ریموتی که از قبل کددهی شده است، ست کردن ریموت درب و کپی کردن آن به راحتی انجام می‌شود. برای کپی کردن ریموت باید مراحل زیر را دنبال کنیم و نکاتی را در ذهن داشته باشیم.

  1. تشخیص فرکانس ریموت کرکره برقی و انتخاب یک ریموت هم فرکانس برای کپی کردن
  2. وجود یک ریموت درب اصلی که کددهی بر روی آن انجام شده باشد.
  3. ریموت باید از نوع لرنینگ کد باشد
  4. خام کردن ریموت:

 خام کردن به معنای پاک کردن اطلاعات و کدهای قبلی از روی ریموت کنترل است. برای این کار باید دو دکمه 1 و 2 یا A و B را فشار می‌دهیم تا چراغ ال‌ای‌دی چشمک بزند. در مرحله بعد دکمه B را رها می‌کنیم. حالا چراغ ال‌ای‌دی خاموش می‌شود. سپس دکمه B را 10 بار پشت سر هم فشار دهید تا مجددا الی‌ای‌دی چشمک بزند. پس از انجام این مراحل ریموت کرکره برقی ما خام شده و آماده کپی کردن است.

روش کپی کردن ریموت کرکره برقی

پس از انجام مراحلی که گفته شد و خام کردن ریموت، حالا می‌توانیم برای ست کردن ریموت کرکره برقی اقدام کنیم. برای کپی ریموت درب پارکینگ طبق مراحل زیر پیش می‌رویم. مهمترین نکاتی که باید در ذهن داشته باشیم این است که باید دو ریموت در موقعیت یکسانی با هم قرار بگیرند، به عنوان مثال آنتن هر دو در یک سمت باشد.

همچنین با فشار دادن یک دکمه در ریموت اصلی باید همان دکمه در ریموتی که قرار است کپی شود نیز فشار داده شود. ابتدا دکمه A را روی ریموت اصلی فشار می‌دهیم و سپس دکمه A را روی ریموت جدید را هم نگه‌ می‌داریم. ال‌ای‌دی ریموت اصلی روشن می‌شود، بعد ال‌ای‌دی ریموت جدید هم چشمک می‌زند و ثابت می‌شود. سپس دکمه‌ها را رها می‌کنیم. با انجام این مراحل دکمه‌های A با هم ست می‌شوند.

این مراحل را برای دکمه‌ها B،  Cو D هم به همین ترتیب انجام دهیم تا کپی کردن ریموت به درستی ایجاد شود.

نحوه تعیین فرکانس ریموت کنترل کرکره برقی

برای کپی کردن ریموت، ریموت‌ها باید با هم فرکانس یکسانی داشته باشند. همانطور که اشاره کردیم، بیشتر ریموت‌های موجود در ایران دارای فرکانس 315 یا 433 مگاهرتز هستند. برای تشخیص فرکانس باید به کاور ریموت دقت کنیم که معمولا اعداد فرکانس روی آن نوشته شده است. اگر روی کاور فرکانس مشخص نشده بود، باید ریموت را باز کنیم.

داخل ریموت یک قطعه کوچک استیل به نام کریستال وجود دارد که اعدادی نوشته شده روی آن نشان دهنده فرکانس ریموت است. در صورتی که فرکانس ریموت روی کاور و قطعه کریستالی حک نشده باشد، تنها راه ممکن استفاده از دستگاه فرکانس متر برای تشخیص فرکانس ریموت کرکره برقی است. این دستگاه در کلیدسازی‌ها و مراکزی که ست کردن ریموت درب را انجام می‌دهند، موجود است.

سخن آخر

کپی کردن ریموت کرکره برقی و ست کردن آن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر این فرآیند به درستی انجام نشده باشد، باز و بسته کردن درب با مشکل مواجه می‌شود. در این مقاله سعی کردیم توضیحات کاملی در مورد انواع ریموت، کپی کردن ریموت و مراحل تنظیم و ست کردن درب ریموت را بیان کردیم.

با آگاهی از روش انجام آن‌ها خودتان به راحتی می‌توانید در صورت تمام شدن باتری یا گم شدن ریموت، آن‌ها را مجددا ست یا کپی کنید.

author-avatar

درباره مهدی شعبانی

من مهدی شعبانی رئیس هیئت مدیره جنرال در هستم؛ به خاطر سابقه 10 ساله‌ام در زمینه کرکره برقی و درب اتوماتیک همیشه مقالات سایت رو بازنگری میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *