همه چیز راجع به کرکره برقی, مقالات آموزشی

تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

نحوه تنظیم میکروسوییچ کرکره برقی موتورساید و توبولار

می‌دانید میکروسوئیچ در کرکره‌های برقی چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا با نحوه تنظیم این قطعه بسیار مهم در موتورهای کرکره برقی آشنا هستید؟ در این مقاله در خصوص روش تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی در موتور ساید و تیوبلار و دلایل اصلی خراب شدن آن صحبت می‌کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت تنظیم میکروسوییچ کرکره برقی

میکروسوئیچ کرکره برقی یکی از قطعات مهم و حیاتی در کرکره‌های برقی به شمار می رود که در موتورساید و تیوبلار استفاده می شود. اهمیت تنظیم صحیح این قطعه در باز و بسته ‌شدن و تنظیم ارتفاع کرکره برقی بسیار بالاست. با تنظیم صحیح میکروسوییچ از خرابی کرکره برقی جلوگیری می‌شود و کرکره برقی در زمان مناسب باز و بسته می شود.

عملکرد میکروسوئیچ کرکره برقی

میکروسوئیچ کرکره برقی هدایت چرخنده در موتور کرکره برقی را برعهده دارد و میزان حرکت موتور را کنترل می کند. عملکرد میکروسوئیچ کرکره برقی هم به این صورت است که به مدار فرمان متصل می شود و تنظیم ارتفاع کرکره برقی را انجام می دهد.

در مقاله 👈 تنظیم ارتفاع کرکره برقی 👉 به صورت کامل روش تنظیم ارتفاع کرکره توسط میکروسوئیچ را توضیح داده ایم. به عبارتی با تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی می توان میزان حرکت و بالا و پایین شدن تیغه ها را به درستی مدیریت کرد.

آموزش تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

آموزش تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

وظیفه میکروسوئیچ کرکره برقی

میکروسوییچ کرکره برقی وظیفه قطع و وصل کردن برق در موتور را بر عهده دارد موتور کرکره برقی دو بخش حیاتی دارد که شامل دو چرخدنده و یک میکروسوئیچ قطع کن است. چرخدنده کنترل حرکت موتور و توقف آن را مدیریت می کند و میکروسوئیچ قطع کن کم و زیاد کردن ارتفاع کرکره برقی و تنظیم آن را برعهده دارد.

میکروسوئیچ سمت راست برای کمک به توقف  کرکره برقی زمانی که در موقعیت بالا قرار گرفته است  و مکیروسوئیچ سمت چپ برای توقف کرکره زمانی است که در سمت پایین قرار گرفته است.

 حالا باید بدانیم چه زمانی قطع و وصل شدن موتور اتفاق می افتد؟ و چطور می توان تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی را انجام داد؟

کرکره برقی یک نقطه ابتدایی دارد زمانی که به سمت بالا می رسد ایست می کند یعنی کرکره باز هست و زمانی که موتور شروع به گردش می کند تا به پایین برسد و کامل به زمین بچسبد این نقطه انتهایی است؛ به آنجا که برسد موتور دیگر گشتی ندارد و خاموش می شود.

به طو کلی میکروسوئیچ کرکره برقی وظیفه خاموش و روشن کردن موتور را بر عهده دارد یعنی از جایی که ما توسط این میکروسوئیچ تعیین می کنیم موتور بالا تر نمی رود و از جایی که ما توسط این میکروسوئیچ تعیین می کنیم موتور پایین تر نمی رود.

 قبل تر گفتیم که میکروسوئیچ هم در موتور ساید و هم در موتور توبلار است. تنظیم میکروسوئچ کرکره برقی در موتور ساید و تیوبلار تفاوت بسیاری ندارد در ادامه کامل توضیح داده ایم.

آموزش تنظیم میکروسوئیچ در موتورساید (تنظیم حد بالا و پایین)

همان طور که در بالا گفتیم میکروسوئیچ موتورساید دو چرخ‌دنده دارد که یکی در سمت راست و یکی در سمت چپ قرار گرفته است. از میکروسوئیچ قرار گرفته در سمت راست به‌منظور اعمال تنظیمات حد بالای کرکره، یعنی بالاترین نقطه‌ای که کرکره قرار است توقف کند، استفاده می‌کنیم؛ و از میکروسوئیچ قرار گرفته در سمت چپ برای تنظیمات حد پایین کرکره یعنی پایین‌ترین حدی که کرکره قرار است توقف کند، استفاده می‌کنیم.

برای این منظور به کمک ریموت، کرکره را تا پایین‌ترین نقطه ممکن می‌آوریم و در پایین‌ترین نقطه، با استفاده از پیچ مناسب، میکروسوئیچ مرتبط با حد پایین کرکره را باز می‌کنیم.

مشابه همین مراحل را با بالابردن کرکره و برای تنظیم حد بالای آن انجام می‌دهیم؛ با این تفاوت که در اینجا با استفاده از پیچ میکروسوئیچ سمت راست و میکروسوئیچ مرتبط با حد بالای کرکره را باز می‌کنیم، بعداز این مراحل و بعد از تنظیم حد بالا و حد پایین کرکره چندین بار کرکره را به بالا و پایین حرکت داده از عملکرد صحیح آن مطمئن می‌شویم.

در نهایت نیز با تست‌کردن عملکرد کرکره در حالت عادی از عملکرد مطلوب و صحیح کرکره اطمینان حاصل می‌کنیم.

آموزش تنظیم میکروسوئیچ در موتور توبولار

ساختار کلی میکروسوئیچ کرکره برقی تیوبلار مشابه موتور ساید است؛ اما ممکن است تنظیم آن به ابزارآلات مخصوص و همچنین  به یک متخصص ماهر نیاز داشته باشد. در ادامه نحوه تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی را بررسی می‌کنیم.

در میکروسوئیچ کرکره برقی موتور تیوبلار دو سوراخ برای تنظیم حد بالا و حد پایین قرار گرفته‌اند. در کنار هر کدام از این سوراخ‌ها یک علامت فلش قرار گرفته است که به جهت حرکت کرکره اشاره می‌کند. فلشی به‌طرف کرکره قرار گرفته باشد که نشان‌دهنده تنظیم حد پایین کرکره است و فلشی که به‌طرف بالا قرار گرفته است برای تنظیم حد بالای کرکره به کار می‌رود.

البته همان‌طور که ذکر کردیم تنظیم این نوع میکروسوئیچ نیاز به دانش و مهارت فنی دارد و بهتر است توسط یک فرد متخصص و باتجربه در زمینه تعویض، تعمیر یا تنظیم میکرو سوئیچ توبولار انجام شود.

به طور کلی تنظیم میکروسویچ کرکره برقی در موتور ساید و توبلار تقریبا مشابه است اما مدل آن فرق می کند.

دلایل خراب‌شدن میکروسوئیچ کرکره برقی

میکروسوئیچ‌ها در انواع مدل‌های موتورهای کرکره برقی به دلایل مختلفی خراب می‌شوند و نیاز به تنظیم‌شدن و تعمیرشدن دارند. برخی از عواملی که ممکن است باعث خراب‌شدن میکرو سوئیچ کرکره برقی بشود عبارت‌اند از:

  1. رسیدن رطوبت یا افتادن اجسام روی موتور و آسیب رسیدن به میکرو سوئیچ‌های موتور به دلیل استفاده‌نکردن از کاور یا پوشش مناسب
  2. تنظیم‌کردن غیراصولی میکرو سوئیچ
  3. خشکی چرخ‌دنده‌های مرتبط با میکروسوییچ و نیاز به روغن‌کاری
  4. آسیب رسیدن به میکرو سوئیچ‌ها در موتور توبولار به‌وسیله سوراخ‌کردن بیش از حد کاور

4 نکته برای جلوگیری از خرابی میکروسویچ کرکره برقی

پس به‌منظور جلوگیری از خراب‌شدن میکرو سوئیچ و عدم نیاز به تعمیر میکرو سویچ کرکره برقی باید نکات زیر را مدنظر قرار داد:

  1. استفاده از کاور یا پوشش مناسب برای قسمت موتور کرکره برقی
  2. جلوگیری از برخورد اجسام سنگین با موتور کرکره برقی
  3. تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی به‌صورت دوره‌ای
  4. روغن‌کاری دوره‌ای مسیر حرکتی چرخ‌دنده‌های مربوط به میکرو سوئیچ

نکات ضروری پیش از تنظیم میکروسوییچ

نکات ضروری تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

اهمیت تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

تا اینجای کار با اهمیت تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی و نقش آن در طول عمر کرکره برقی آشنا شدیم. پیش از دست‌به‌کار شدن برای تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی بهتر است نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • پیش از شروع تنظیم از سالم‌بودن میکرو سوئیچ اطمینان حاصل کنید. اگر میکرو سوئیچ آسیب‌دیده باشد تنظیم آن بی‌فایده خواهد بود.
  • دستورالعمل‌های ایمنی لازم را حتماً رعایت کنید؛ مثلاً خطر سقوط یا برق‌گرفتگی را در نظر داشته باشید و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنید.
  • درنظرگرفتن مدل و مشخصات خاص هر میکرو سوئیچ در تنظیم آن بسیار حائز اهمیت است. ممکن است ساختار بعضی از میکرو سوئیچ‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند.
  • برای جلوگیری از هدررفتن انرژی و زمان و نیاز به تنظیم مجدد میکرو سوئیچ، از ابزار مناسب و باکیفیت برای این کار کمک بگیرید.

ابزار موردنیاز برای تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

نصب کرکره برقی، تعمیر و تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی ، هر سه جزو کارهای تخصصی به شمار می‌روند که نیاز به دانش فنی و تجهیزات مشخصی دارد. معمولاً در فرایند نصب کرکره برقی طیف وسیعی از ابزارهای فنی از جمله دستگاه جوش، دستگاه برش‌کاری دریل به همراه انواع مته‌ها، کابل و انواع لوازم اندازه‌گیری کاربرد دارند.

به طور مشابه برای تعمیر و تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی نیز به طیف وسیعی از ابزارهای فنی مانند آچار مخصوص تنظیم میکرو سوئیچ، پیچ‌گوشتی مخصوص و مناسب و ابزارهایی مانند چراغ‌قوه تسمه یا طناب و ابزارهای ایمنی مانند دستکش و عینک نیاز است.

جمع‌بندی

در این مقاله در خصوص اهمیت تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی صحبت کردیم، به عوامل مؤثر در خراب‌شدن و نیاز به تعمیر میکروسوئیچ کرکره برقی پرداختیم. با ابزارآلات ضروری برای تنظیم میکروسوییچ کرکره برقی آشنا شدیم و نکاتی را خصوص تنظیم میکروسوئیچ‌ موتور های ساید و توبولار بیان کردیم. در خصوص مفیدبودن، این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید.

author-avatar

درباره مهدی شعبانی

من مهدی شعبانی رئیس هیئت مدیره جنرال در هستم؛ به خاطر سابقه 10 ساله‌ام در زمینه کرکره برقی و درب اتوماتیک همیشه مقالات سایت رو بازنگری میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *