مقالات آموزشی

نحوه روغن کاری کرکره برقی

آموزش روغن کاری موتور کرکره برقی

آموزش روغن کاری موتور کرکره برقی

حفاظت و نگهداری از کرکره برقی در برابر عوامل مختلف برای سالم ماندن کرکره و عملکرد صحیح آن در دراز مدت اهمیت زیادی دارد. در ادامه تمام روش های محافظت از کرکره برقی مثل روغن کاری کرکره برقی، مزایا و معایب این روش برای نگهداری درست از کرکره برقی را آموزش داده ایم. با ما همراه باشید.


اگر وقت ندارید لطفا ویدئو زیر را نگاه کنید


مزایا روغن کاری کرکره برقی

روغن کاری کرکره سنتی و کرکره برقی یک راهکار مطمئن برای حافظت از کرکره در برابر عوامل محیطی مختلف است که نباید برای سالم ماندن و عمر طولانی کرکره برقی از آن غافل بود، در ادامه تمام مزایا روغن کاری را بیان کرده ایم؛ توجه داشته باشید که پس از👈خرید کرکره برقی👉 لازم است تا همیشه حواستان به نگهداری درست از این وسیله باشد و یکی از مهم ترین اقدامات برای سرویس کرکره برقی و نگهداری از کرکره برقی همین روغن کاری به موقع و اصولی است.

  1. کاهش صدا

علت سروصدای کرکره برقی می تواند به دلیل عدم روغن کاری و سرویس دهی به موفع آن باشد. البته این اتفاق دلایل دیگری هم دارد اما می توان گفت روغن کاری از مهم ترین آن‌ها است. روغن کاری کرکره برقی با روان کردن حرکت قطعات و کاهش فشار تحمل وزن تیغه ها در بالا و پایین رفتن کرکره، تحرک را راحت تر می کند و صدای ناشی از باز وبسته شدن کرکره برقی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

  1. کاهش اصطحکاک

روغن کاری کرکره برقی با کاهش اصطحکاک بین قطعات، به حرکت روان قطعات کمک بسیاری می کند؛ همین باعث نرم باز و بسته شدن کرکره برقی می شود.

  1. کاهش مصرف برق

بدیهی است که با روغن کاری کرکره برقی وآسان شدن حرکت کرکره به نیروی کمتری برای باز و بسته شدن کرکره برقی نیاز داریم؛ همین امر باعث کاهش مصرف برق می شود.

  1. جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی

استفاده از روغن برای کرکره برقی به عنوان حفاظ عمل کرده و با ایجاد یک لایه محافظ، از لوازم و قطعات فلزی در برابر مشکلات جوی و عوامل محیطی نظیر رطوبت مراقبت می کند.

  1. افزایش طول عمر

روغن کاری کرکره برقی با کاهش سایش قطعات، کاهش اصطحکات، کمک به حرکت روان کرکره و محافظت از قطعات فلزی در برابر عوامل محیطی به طولانی شدن عمر کرکره کمک بسیاری می کند.

دو روش روغن کاری کرکره برقی

حالا که به ضرورت استفاده از روغن برای محافظت از کرکره برقی پی بردیم، خوب است که روش های روغن کاری را هم بدانیم. در ادامه دو روش روغن کاری را آوره ایم:

روغن کاری سنتی کرکره برقی

مزایا روغن کاری به روش سنتی کرکره برقی

  • روغن کاری به روش دستی

برای روغن کاری به روش دستی باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. ابتدا برق کرکره را قطع کنید.
  2. کرکره باید در حالت باز باشد یعنی آن را به طور کامل بالا ببرید.
  3. حالا قطعات فلزی کرکره و قطعات متحرک مانند فنرها، غلطک‌ها، جک‌ها و ریل‌ها را با استفاده از اسپری روغن یا قلم مو روغن کاری کنید. حواستان باشد هیچ بخشی را جا نیاندازید.
  4. منتظر بمانید روغن اضافه روی قطعات کامل بریزد. چرا که روغن اضافی با جذب گرد و غبار و آلودگی می تواند باعث پایین آمدن کارایی کرکره برقی شود.
  5. حالا باید کرکره برقی را پایین بیاورید.
  6. در نهایت برق را وصل کنید.

یک نکته مهم در روغن کاری کرکره برقی به روش دستی را فراموش نکنید. حتما از روغن های مخصوص کرکره برقی که برای همین کار درست شده اند استفاده کنید.

  • روغن کاری به روش اتوماتیک

در روش روغن کاری اتوماتیک یک سیستم وجود دارد که شامل یک مخزن روغن، تایمر و پمپ است. در این روش پمپ توسط تایمر به صورت منظم فعال می شود و و به صورت اتوماتیک روغن کاری به قطعات متحرک کرکره مانند فنرها غلطک‌ها ریل‌ها را انجام می دهد.

مزایا و معایب روغن کاری به روش اتوماتیک

از مزیت های این روش نسبت به روش سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تضمین کاهش زمان روغن کاری
  • کاهش خطای انسانی
  • یکنواختی پاشیدن روغن به تمام قطعات متحرک کرکره اشاره کرد.

از معایب این روش هم می توان به هزینه گران تر نسبت به روش سنتی و سختی راه اندازی و نصب آن اشاره کرد.

انواع روغن کرکره برقی

معرفی برند های روغن کرکره برقی

انواع روغن برای کرکره برقی

در انتخاب روغن مناسب برای کرکره برقی توجه به عوامل بسیاری اهمیت دارد در ادامه تمام نکات را آورده ایم:

1- شرایط آب وهوایی

اگر در شرایط آب و هوایی مرطوب و شرجی زندگی می کنید استفاده از روغن های ضد آب مناسب است.

2- نوع کرکره

روغن کاری برای هر نوعی از کرکره متفاوت است. برای مثال برای کرکره های فولادی باید از روغن سیلیکون استفاده کنید و برای کرکره های آلومینیومی باید از روغن لیتیوم سفید استفاده کنید.

3- دما

هر روغنی محدوده دمایی دارد برای همین باید با توجه به منطقه تان روغن مناسبی انتخاب کنید. برای مثال اگر در محیطی زندگی می کنید که معمولا دمای هوای سردی دارد باید از روغنی استفاده کنید که در دمای پایین یخ نزند.

نحوه روغن کاری جک درب پارکینگ

حالا که درباره روغن کاری کرکره برقی صحبت کردیم نباید از روغن کاری جک پارکینگ هم غافل شویم چرا که قطعات جک پارکینگی هم در گذر زمان با ساییده شدن قطعات روی هم از طول عمرشان کم می شود.

برای روغن کاری جک پارکینگ مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. ابتد ریل، غلطک ها و فلز ها ها روغن کاری کنید
  2. سپس مقداری روغن روی قسمت مسطح جک بریزید و به طور یکسان پخش کنید.
  3. حالا با راه اندازی جک پارکینگی روغن به تمام بخش های جک می رسد.

هنگام روغن کاری کرکره برقی پارکینگ حواستان باشد که حتما روغن قدیمی را پاک کنید. همه قسمت های جک نیاز به روغن کاری یکسان ندارد برخی بخش ها مثل ریل‌ها، غلطک‌ و فنر نیازمند روغن کاری بیشتری هستند.

بهترین برند های روغن کرکره برقی

برند های مختلفی برای روغن های کرکره برقی وجود دارد؛ ما قصد داریم 3 برند عالی در این زمینه را معرفی کنیم:

1- برند بلستر: برند بلستر روغن های سیلیکون و روغن های لیتیوم را با کیفیت بسیار خوبی تولید و عرضه می کند.

2- برند CRC: اسپری هایWD-40 توسط این برند با کیفیت خیلی بالایی تولید می شود.

3- برند موبیل: این برند انواع روغن های اتومبیل و صنعتی را تولید می کند.

سوالات متداول

بهترین روغن کرکره برقی کدام است؟

روغن لیتیوم سفید یا WD-40 و روغن سیلیکون مقاوم و ضدآب گزینه های بسیار خوبی هستند.

هزینه روغن کاری کرکره برقی چقدر است؟

هزینه روغن کاری کرکره برقی به عوامل بسیاری مانند نوع روغن (روغن های سیلیکون به مراتب گران تر هستند)، برند روغن و کیفیت بستگی دارد.

روغن کاری به روش اتوماتیک بهتر است یا سنتی؟

اگر از کرکره های بزرگ در مکان هایی با تردد بالا استفاده می کنید و تجربه کافی در این زمینه ندارید روغن کاری اتوماتیک برای شما مناسب تر است؛ اما اگر هزینه مناسب تر مد نظرتان است روغن کاری به روش سنتی یا دستی گزینه خوبی است؛ بنابراین در انتخاب روش مناسب کرکره برقی باید به اندازه و ابعاد کرکره، بودجه و مهارت فنی توجه بسیاری کرد.

زنجیر کرکره برقی نیاز به روغن کاری دارد؟

توجه داشته باشید همه قطعات کرکره برقی نیاز به روغن کاری ندارند. از مهم ترین بخش های کرکره که حتما باید روغن کاری شوند می توان به لوله ها و فنر های کرکره برقی اشاره کرد. زنجیر کرکره برقی را هم می توان روغن کاری کرد اما به اندازه سایر بخش ها حائز اهمیت نیست.

جمع بندی

برای افزایش طول عمر کرکره برقی و کرکره سنتی روغن کاری یک راهکار بی دردسر و راحت است که انجام به موقع آن می تواند از زیان های بسیاری جلوگیری کند. در این مقاله به آموزش روغن کاری موتور کرکره برقی و انتخاب روغن مناسب برای کرکره برقی پرداخیتم و با مزایا روغن کاری کرکره برقی آشنا شدیم؛ همچنین انواع روش های روغن کاری دستی و اتوماتیک را به طور کامل آموزش دادیم. در نهایت در کنار کرکره برقی روغن کاری جک پارکینگ هم بیان کردیم تا با آگاهی کامل روغن کاری کرکره خود را انجام دهید. باید توجه داشته باشید برای مهارت هر چه بیشتر از اموزش سرویس کرکره برقی غافل نشوید.

author-avatar

درباره مهدی شعبانی

من مهدی شعبانی رئیس هیئت مدیره جنرال در هستم؛ به خاطر سابقه 10 ساله‌ام در زمینه کرکره برقی و درب اتوماتیک همیشه مقالات سایت رو بازنگری میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *