همه چیز راجع به کرکره برقی, مقالات آموزشی

کاهش و رفع صدای کرکره برقی

کاهش و رفع صدای کرکره برقی

روش های موثر در کاهش و رفع صدای کرکره برقی

کاهش و رفع صدای کرکره برقی دغدغه ­ای است که ممکن است پس از خرید کرکره برقی ذهن شما را درگیر کند؛ صدای بلند و گوش ­خراش بالا و پایین رفتن کرکره برقی در هر ساعت از شبانه ­روز آزار دهنده است و آرامش را از ساکنین سلب می ­کند.

این مشکل از مهم ترین مشکلات و دغدغه های کسانی است که از کرکره برقی استفاده می‌کنند، به طوری که به کرات راجع به آن از ما سوال پرسیده می‌شود. کرکره برقی امروزه به علت نصب سریع و کاربری آسان مورد استقبال عموم قرار گرفته است؛ اما متاسفانه صدای ناهنجار کرکره برقی بعد از مدتی ممکن است دردسر آفرین شود. پدیدار شدن این صدا به دلایل بسیار زیادی بستگی دارد؛ اغلب اوقات پس از خرید موتور کرکره برقی و دیگر بخش های آن به مرور زمان نیاز به تعمیر و نگهداری پیدا می‌کند؛ اما این مشکلات نادیده گرفته می‌شود و قاعدتا بعد از مدتی نتیجه اتفاقی ناخوشایند مانند تغییرات صدا کرکره برقی است.

اگرچه می­توان با نگهداری درست از یراق­ آلات کرکره برقی مشکل سروصدای آن را به عقب انداخت، هیچ تضمینی وجود ندارد که روزی این اتفاق شما را گرفتار نکند. اما واقعا چرا کرکره برقی صدا می­دهد؟ چگونه صدای کرکره برقی را کاهش دهیم؟ در ادامه به این پرسش­ها پاسخ خواهیم داد.

عوامل موثر در ایجاد صدا کرکره برقی

بین تمام مشکلاتی که ممکن است دلیل صدا دادن کرکره برقی شما باشند، موارد زیر رایج ­تر هستند و خبر خوب این است که راه­ حلی برای هرکدام از آن­ها وجود دارد؛ می توانید با بررسی دلایل ارائه شده به تشخیص مشکل کرکره برقی خود بپردازید و پس از آن با رجوع به راه ­حل ­های مربوط به هر مشکل، در کاهش و رفع صدای کرکره برقی بکوشید.

بسیاری از این صداها به دلیل وجود اشکال کوچک در تیغه ها (عصایی محل اتصال دو تیغه به یکدیگر) و یاگاهی اوقات صدا از  موتور است که باید مورد بررسی قرار گیرد. تیغه های کرکره برقی در وزن های مختلف تولید می شود که باید دید تیغه نصب شده برای شما از کدام مورد است؛ چرا که تیغه های با وزن زیاد به دلیل سخت بودن و استحکام زیاد وزن بیشتری نیز دارند که گاهی اوقات این وزن زیاد باعت به صدا در آمدن تیغه میشود. در ادامه به روش های کاهش صدای کرکره برقی اشاره می کنیم.

1- آسیب دیدن قطعات و یراق ­آلات کرکره برقی

یکی از فراگیرترین علت­ های سر و صدای کرکره برقی هنگام بالا رفتن و پایین آمدن، شل شدن یا صدمه دیدن قطعاتی همچون تیغه، صفحه پلیت و ریل آن است. محل قرارگیری این قطعات در تصویر راهنمای اجزای کرکره برقی قابل مشاهده هستند و با رفع این مشکلات میتوانید به کاهش و رفع صدای کرکره برقی کمک کنید.

صدا گیری کرکره برقی با تعمیر صفحه پلیت

کاهش و رفع صدای کرکره برقی

2- بی کیفیت بودن مواد اولیه

در تولید قطعات درب کرکره ای از مواد مختلفی استفاده می شود که اگر این مواد اولیه کیفیت مناسبی نداشته باشد، باعث می شود که در حین کارکردن صدا از آن تولید شود.

3- نفوذ گرد و غبار

یکی دیگر از عواملی که معمولا باعث ایجاد سر و صدا در تیغه می شود، نفوذ گرد و غبار در لابه لای تیغه ها است. این اتفاق معمولا در استان های جنوبی کشور بیشتر به چشم می خورد و پیشنهاد ما برای جلوگیری از آن شست و شو کرکره است و اولین کاری که در هنگام تولید صدای کرکره برقی باید انجام دهید، این است که تیغه ها و اتصالات را با فشار آب و مواد شوینده به خوبی بشویید.

تا اگر این صدا بر اثر گرد و خاک به وجود آمده است از بین برود. نکته مهمی که باید در شستشوی تیغه ها در نظر بگیرید این است که مراقب باشید آب و مواد شوینده به درون موتور نفوذ نکند زیرا باعث ایجاد خرابی در آن خواهد شد.

4- نیاز به روان­کاری برای کاهش و رفع صدای کرکره برقی

اگر قطعات فلزی کرکره برقی به اندازه کافی روغن­ کاری نشده باشند، روی هم کشیده شدن قطعات باعث ایجاد صدایی بلند و گوش­خراش خواهد شد.

5- بالا و پایین رفتن کرکره با سرعت پایین

یکی دیگر از دلایل ایجاد صدای کرکره برقی درگیر شدن تیغه ها با ریل آلومینیومی است. برای این که مطمئن شوید که صدای تولید شده به دلیل درگیری تیغه است باید در هنگام حرکت درب به صدای آن توجه کنید. اگر حرکت تیغه ها بریده بریده است و صداهایی منقطع از آن به گوش می رسد به دلیل درگیری آن ها است. این مساله علاوه بر ایجاد صدا میتواند موجب کارکرد کند دستگاه نیز شود.

6- عدم توازن تیغه­ ها با ریل

بیرون آمدن تیغه ­های کرکره برقی از ریل یا هماهنگ نبودن کرکره با ریل ­های هدایت ­گر، یکی دیگر از دلایلی است که حرکت کرکره برقی با صدایی بلند همراه می­ شود؛ بدین صورت ­که با به هم خوردن هماهنگی ریل و کرکره، اصطکاک بین تیغه­ ها و ریل باعث به گوش رسیدن صداهای آزارد هنده می­ شود. باید توجه داشته­ باشید که هر لحظه ممکن است این مشکل موجب جمع شدن تیغه ­ها یا وارد آمدن آسیب ­های جبران ­ناپذیر به موتور کرکره برقی شود.

نحوه صدا گیری کرکره برقی

کاهش و رفع صدای کرکره برقی

7- کار کرد موتور با صدای زیاد

یکی دیگر از مشکلاتی که در تولید صدای کرکره برقی دخیل است، موتور است که می توان این مشکل را بدین صورت تشخیص داد ؛ اگر تمام زمانی که کرکره حین حرکت هست، یعنی از زمان فشردن کلید ریموت تا زمان رسیدن به بالا، همچنان با این صدا همراه بود مشکل از موتور است؛ در این مواقعی که صدا از موتور کرکره برقی می آید باید گیربکس موتور را تعمیر کنید.

می توانید از تکنسین ها بخواهید تا به محل آمده و مشکل را بررسی کنند و تعمیر موتور کرکره برقی را برای شما انجام دهند؛ اگر بعد از تعمیر مشکل حل نشد باید موتور کرکره برقی را تعویض کنید.

8- تابش مستقیم نور

در کرکره برقی هایی که دارای درب ورودی بزرگی هستند و در معرض تابش مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، هم موجب اصطکاک اضافی در زمان باز و بسته شدن کرکره می‌شوند و هم باعث ایجاد سروصدای کرکره برقی می شوند.

9- استهلاک قطعات کرکره

گذر زمان و فعالیت مداوم کرکره برقی، زمینه را برای استهلاک قطعات فراهم می­ کنند. با مستهلک شدن اجزا و یراق­ آلات کرکره برقی، خاصیت کاهش صدای کرکره از بین می­ رود و صدای بالا رفتن و پایین آمدن کرکره رفته ­رفته بلندتر و بلندتر می شود. اگر به دنبال کاهش و رفع صدای کرکره برقی هستید ملزم به تعویض یک سری از قطعات مستهلک هستید.

10- نیاز به تعویض کرکره برقی

معمولا از کرکره ­های قدیمی و آسیب ­دیده صداهای عجیب و ناخوشایندی به گوش می­ رسد. تعویض قطعات چنین کرکره ­هایی اکثر اوقات به­صرفه نیستد؛ این یعنی سر و صدای این کرکره ­ها، نشانه پایان عمر آن­ ها است.

11- شرایط آب­ و هوا

در­ شرایطی­ که دمای هوا بسیار بالا یا بسیار پایین است، عملکرد وسایلی از جمله کرکره برقی تحت تأثیر قرار می­ گیرد. درصورت نصب ناقص یا محکم نبودن کرکره، این مسئله هنگام وزش باد های شدید یا بارش باران­ های سنگین جدی­ تر می­ شود. در برخی موارد، نصب غیر اصولی کرکره باعث مقاومت پایین کرکره در برابر باد و باران شده و به آسیب­ های جدی به اجزای کرکره ختم می­ شود.

12- نصب نادرست و غیراصولی

سر و صدای کرکره برقی یکی از نشانه­ های عدم نصب صحیح کرکره برقی است. اگر کرکره برقی از ابتدا درست نصب نشده باشد، دیر یا زود به این موضوع اعتراض خواهد کرد.

13- نیاز به تمیزکاری قطعات

ورود گرد و غبار به سیستم کرکره برقی و احتمال به­ وجود آمدن هر نوع آلودگی در قطعات کرکره می­ توانند مانع عملکرد بهینه کرکره شوند. عدم نگهداری مناسب و بی­ توجهی به نظافت قطعات همواره  از دلایل سر و صدا و عملکرد ضعیف کرکره برقی است.

کاهش و رفع صدای کرکره برقی

دلایل صدای کرکره برقی

نحوه صدا گیری کرکره برقی برای کاهش و رفع صدای کرکره برقی

اکنون با دانستن عوامل موثر بر ایجاد سر و صدا در کرکره برقی، ساده ­تر می­توان به ارائه راه ­حل برای کاهش و رفع صدای کرکره برقی پرداخت. هرچند جلوگیری از تمام عوامل استهلاک و خرابی کرکره برقی اجتناب­ ناپذیر است و نیاز به صدا گیری کرکره برقی در اکثر کرکره ­ها احساس می­ شود، امکان عقب انداختن این مشکل وجود دارد.

خرید یراق­ آلات جدید و تعویض قطعات

ساده ­ترین راه برای حل مشکل استهلاک یا آسیب­ دیدگی قطعات کرکره برقی، جایگزین کردن آن­ ها با قطعات نو است. تعمیر یراق ­آلات کرکره برقی به ­طور معمول به ­صرفه نیست؛ بنابراین با تعویض قطعات می­توان تا مدتی از عدم خراب شدن آن­ ها اطمینان حاصل کرد. جایگزین کردن قطعه آسیب­ دیده با قطعه ه­ای کهنه، راه حلی موقتی است و سر و صدای کرکره در مدت کوتاهی پس از تعویض قطعه باز خواهد گشت.

روغن ­کاری قطعات

اجزای فلزی به ­کار رفته در سامانه کرکره برقی روی هم ساییده می­ شوند و درصورت کافی نبودن روانی قطعات و میزان روغن­ کاری آن ها، نه­ تنها صدای بلندی از کرکره به گوش می ­رسد؛ بلکه در طولانی مدت موجب صدمه دیدن کرکره می­ شود. با روغن­ کاری در فواصل زمانی مناسب و آزمون عملکرد کرکره به­ صورت دوره­ ای می ­توانید به کاهش و رفع صدای کرکره برقی کمک کنید.

تنظیم مجدد کرکره ­برقی

اگر آسیبی به کرکره وارد نشده باشد، عامل عدم هماهنگی اجزای کرکره، شامل تیغه­ ها و ریل، عدم تنظیم صحیح کرکره برقی است. تنظیم اشتباه حد بالا و پایین کرکره برقی و نصب غیراصولی کرکره به آسیب­ دیدن قطعات، عملکرد نامناسب، و سروصدای کرکره برقی می­ انجامد. مطمئن شوید تیغه­ های کرکره داخل ریل بالا و پایین می­ روند و در صورت لزوم، حد بالا و پایین کرکره برقی را دوباره تنظیم کنید. (نحوه تنظیم کرکره برقی)

اطمینان از نصب صحیح کرکره برقی

همیشه این احتمال وجود دارد که کرکره توسط فردی غیرحرفه ­ای و به ­طور غیر اصولی نصب شده باشد. برای کاهش و رفع صدای کرکره برقی باید از نصب درست و کامل کرکره مطمئن شوید و درصورت تشخیص مشکل، نسبت به نصب مجدد کرکره برقی با رعایت ایمنی و اصول مربوطه اقدام کنید.

تمیزکاری

تمیز کردن کرکره برقی به ­صورت دوره­ای امری ضروری است و به کاهش و رفع صدای کرکره برقی می انجامد. شستن تیغه ­ها و قطعاتی که نسبت به تماس با آب و رطوبت حساس نیستند، به­ کمک آب، صابون، و لوازم شستشو مانند شلنگ انجام ­پذیر است. توجه داشته باشید که خشک کردن کرکره با حوله کافی نیست و بهتر است برای مدتی به آن اجازه بدهید در حالت بسته خشک شود. برای تمیزکاری قطعات حساس و بخش­های غیرقابل دسترس، از افراد متخصص کمک بگیرید.

جمع بندی  

کاهش و رفع صدای کرکره برقی مشکلی است که شما را وادار می کند تا عمل صدا گیری کرکره برقی را در هر مجموعه­ مسکونی یا تجاری انجام دهید و از شر صدای گوش خراش کرکره برقی راحت شوید. عوامل گوناگونی از جمله استهلاک قطعات و یراق ­آلات کرکره برقی، شرایط آب ­و هوا، نصب نامناسب، و عدم نگهداری از کرکره برقی می­ توانند بر عملکرد کرکره تاثیرگذار باشند. در این مقاله روش ­هایی برای رفع و کاهش سر و صدای کرکره برقی ارائه شده ­اند که دانستن هریک بعد از خرید کرکره برقی لازم است.

در این مقاله روش های موثر در کاهش صدای اضافی و از بین رفتن صداهای ایجاد شده ناشی از کرکره برقی را بیان کردیم و عوامل موثر بر ایجاد صدا اضافی کرکره برقی مانند بی کیفیت بودن مواد اولیه، نفوذ گرد و غبار، بالا و پایین رفتن کرکره برقی با سرعت پایین، کارکرد موتور با سرعت زیاد و تابش مستقیم خورشید را کامل توضیح دادیم. باید بگیم که بهترین گزینه سرویس و نگهداری اجزا و قطعات کرکره برقی می‌باشد تا این سروصدای اضافی از بین برود.

اگر در نهایت موارد بالا موثر نبود میتوانید سایز شفت (لوله) را تغییر دهید و بزرگتر انتخاب کنید چرا با این کار میزان جمع شوندگی در  دور توپ کمتر شده و باعث کاهش و یا از بین رفتن صدا تیغه کرکره برقی می شود.

برای مشاوره و ثبت سفارش و خرید محصول با کیفیت از طریق شماره های ثبت شده در زیر با ما در ارتباط باشید

تلگرام     ۰۹۰۳۱۵۷۹۲۱۸


شماره تماس : ۷ – ۰۵۱۳۲۷۶۰۴۷۴

لینک عضویت کانال ارتباطی ما : https://t.me/generaldoor

author-avatar

درباره حسین کافی

اینجانب حسین کافی متخصص در زمینه کرکره برقی ، شیشه سکوریت و درب های اتوماتیک فریم دار هستم و به عنوان مسئول تولید محتوا ، مسئول تحقیق و توسعه و مدیر سایت جنرال در در این شرکت مشغول فعالیت می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *