همه چیز راجع به کرکره برقی, مقالات آموزشی

روش حذف باطری کرکره برقی به چه صورت است ؟

باطری UPS

روش حذف باطری کرکره برقی (مزایا و معایب)

در مورد باطری کرکره برقی چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید سیستم UPS چیست؟ روش حذف باتری کرکره برقی چگونه است و چرا باید باتری را از مدار خارج کرد؟ امروزه استفاده از کرکره‌های برقی بسیار رایج شده است.

کرکره‌های برقی روشی عالی برای ایمن نگه‌داشتن خانه‌ها و فروشگاه‌ها هستند. مهمترین بخش کرکره برقی، موتور کرکره برقی است که بر اساس اندازه، سنگینی درب و تعداد دفعات باز و بسته شدن باید از انواع مختلفی از آن‌ها را استفاده کرد.

مکانیسم عملکرد کرکره به این صورت است که موتور کرکره برقی توسط جریان برقی که به آن متصل است، تیغه‌ها را به سمت بالا یا پایین حرکت می‌دهد تا درب باز و بسته شود. امکان استفاده از باتری در کرکره برقی نیز وجود دارد.

در این مقاله سعی داریم در مورد مزایا و معایب باطری یو پی اس، تعمیر و حذف باطری کرکره برقی صحبت کنیم. اگر باتری کرکره برقی منزل یا محل کار شما هم دچار مشکل شده است، حتما این مقاله را بخوانید.

کاربرد باطری پشتیبان کرکره برقی

باتری یو پی اس کرکره برقی

باطری کرکره برقی

باتری Ups کرکره برقی (باتری پشتیبان) موتور کرکره برقی است که بیشتر در موتور های ساید استفاده می‌شود و کاربرد آن هنگام قطع جریان برق مشخص می‌شود، در این شرایط باتری، جریان برق را به موتور کرکره برقی هدایت می‌کند تا درب باز یا بسته شود.

روش کار آن به این صورت است که وقتی برق قطع شده باشد موتور می تواند انرژی و برق خودش را از باتری بگیرد.

مزایا استفاده از باتری کرکره برقی

باتری کرکره برقی در بازار با عنوان باتری UPS یا باتری اضطراری شناخته می‌شود. UPS یک منبع تغذیه بدون وقفه است که برق پشتیبان را برای تجهیزات متصل به آن فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از UPS در کرکره برقی در صورت نوسانات یا قطعی برق، کرکره برقی همچنان فعال باقی می‌ماند و می‌تواند برای تعداد دفعات محدود درب را باز یا بسته کند.

درواقع مزیت اصلی استفاده از باتری کرکره برقی تنها زمانی است که برق نباشد تا بتوان به وسیله آن کرکره برقی را بالا و پایین و ارتفاع آن را تنظیم کرد. در حالی که از زنجیر هم می‌توان برای این کار استفاده کرد.

معایب استفاده از باتری کرکره برقی

از معایب باتری کرکره برقی این است که به مرور زمان دچار استهلاک می شود و زمانی که باطری خراب شود، به علت اینکه موتور کرکره برقی دائما برق خودش را از باتری می‌گیرد آن هم از کار می افتد. در واقع باتری ups به برق شهر متصل است و جریان ۲۲۰ ولت را به برق ۱۲ تبدیل می کند تا برای تغذیه موتور استفاده شود.

همچنین این باتری ها عمر کوتاهی دارند بنابراین صرفه اقتصادی ندارند.

چرا باید باتری کرکره برقی را حذف کرد؟

همانطور که توضیح داده شد، به علت اتصال دائم باتری کرکره برقی به برق شهری و هزینه تعمیر و نگهداری پیشنهاد می‌شود برای حذف باطری کرکره برقی اقدام کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که قطعی برق اتفاق نمی‌افتد، وجود باتری تنها برای شما هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر به همراه دارد.

عمر مفید این باتری‌ها پس از 2 تا 3 سال تمام می‌شود و لازم است آن را تعویض کنید. بنابراین علاوه بر هزینه تعمیر، باید هزینه تعویض را هم متقبل شوید. علاوه بر این برخی از افراد که دغدغه‌های زیست محیطی دارند.

در مورد اینکه کرکره برقی چقدر برق مصرف دارد، نیز نگرانی‌هایی دارند. به همین دلیل تمایل دارند باتری را از موتور کرکره برقی حذف کنند.

دو روش حذف باتری کرکره برقی

حذف باطری یو پی اس نیز با توجه به دلایل ذکر شده در بخش‌های ابتدایی این مقاله توصیه می‌شود اگر در محیط پایداری از نظر جریان برق زندگی می‌کنید و همچنین امکان باز و بسته کردن دستی در مواقع اضطراری برای شما فراهم است، باتری کرکره برقی را حذف کنید.

برای حذف کردن باتری کرکره برقی می شود به دو صورت عمل کرد.

  1. روش اول حذف باطری کرکره برقی خارج کردن سیستم UPS از مدار است. برای این منظور می‌توانید دکمه OFF را به مدت 5 ثانیه فشار دهید تا سیستم خاموش شود. پس از این مرحله باتری دیگر در مدار عملکردی ندارد.فقط به یاد داشته باشید که شارژ باتری پس از مدتی تمام می‌شود.
  2. روش دوم یعنی حذف باتری کرکره برقی به صورت فیزیکی پیچیدگی‌هایی دارد و بهتر است افراد با تجربه این کار را انجام دهند. با این حال مراحل انجام آن مشابه با تعویض باتری کرکره است. در ابتدا لازم است برق کرکره برقی قطع شود. کرکره برقی پایین آورده شود. توسط ابزارهای مناسب اتصالات باتری باز شود و سپس پس از جدا کردن باتری و بستن محفظه دوباره موتور کرکره برقی سر جای خود نصب شود. باز هم توصیه می‌شود برای این مرحله و حفظ ایمنی از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

 گام به گام مراحل تعویض و حذف باطری کرکره برقی

باطری کرکره برقی UPS

باطری بکاپ کرکره برقی

عمر باتری کرکره برقی کوتاه است؛ با مشاهده تغییرات ظاهری در محفظه باتری یا تغییر عملکرد کرکره برقی متوجه خراب شدن باتری و نیاز به تعمیر یا تعویض خواهید شد. اگر حذف باطری کرکره برقی انتخاب شما نیست و تمایل دارید مشکل ایجاد شده را رفع کنید، بهتر است در ابتدا فیوز برق را قطع کنید و پس از وصل کردن عملکرد کرکره برقی را بررسی کنید.

اگر مشکل برطرف نشد و یا حین بالا رفتن و پایین آمدن کرکره برقی لحظاتی ثابت می‌شود و دوباره حرکت می‌کند زمان تعویض باتری فرا رسیده است. تعویض یا حذف باطری کار سختی نیست و خودتان می‌توانید برای نصب باتری کرکره برقی دست به کار شوید.

  1. بهتر است در مرحله اول برق را قطع کنید و محفظه باتری کرکره برقی را پایین بیاورید تا بتوانید به راحتی باتری را جدا کنید.
  2. پس از باز کردن محفظه با یک فیوز درونی مواجه می‌شوید که لازم است آن را هم قطع کنید. برای جدا کردن نیاز به ابزار خاصی ندارید، فقط باید حواستان به رنگ سیم‌هایی که جدا می‌کنید باشد.
  3. پس از جدا کردن باتری قدیمی، باتری جدید را جایگزین کنید و بر اساس دستورالعمل موجود آن را به سیم‌ها متصل کنید.
  4. پس از نصب باتری کرکره برقی درب محفظه را ببندید و آن را در محل قبلی خود قرار دهید.
  5. جریان برق را وصل کنید و یک بار عملکرد کرکره برقی را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل رفع شده است.
  6. بهتر است اگر باتری‌ کرکره برقی شما از نوع لیتیومی است آن را در سطل زباله نیندازید و به مراکز بازیافت تحویل دهید.

آموزش مرحله به مرحله نصب باطری کرکره برقی

به صورت کلی با توجه به دلایل بالا استفاده از باتری کرکره برقی توصیه نمی شود اما ممکن است با توجه به منطقه مورد استفاده و میزان نوسانات برق لازم باشد از باتری کرکره برقی مناسبی استفاده کنید. این باطری‌ها در برابر مشکلات و خرابی‌ها آسیب‌پذیر هستند

به همین دلیل باید در فواصل منظم نسبت به تعمیر و نگه‌داری آن اقدام کنید. بسته به نوع موتور کرکره برقی، میزان استفاده از کرکره، پر رفت‌و‌آمد بودن محیط و میزان احتمال قطعی برق، نوع باتری که انتخاب میکنید متفاوت خواهد بود. همچنین اتصال باطری به مدار کنترل کار دشواری است.

بررسی سیم‌های ورودی و خروجی و اطمینان از اتصال درست آن‌ها نیازمند آگاهی و تجربه در این زمینه است. بنابراین، بهتر است برای انتخاب و نصب باتری کرکره برقی در موتورهای تیوبلار و ساید از کارشناسان این زمینه کمک بگیرید.

با این حال، اگر فکر ‌می‌کنید توانایی این کار را دارید، طبق مراحل زیر پیش بروید.

  1. ابتدا محل نصب باتری کرکره برقی را شناسایی کنید و آن را با استفاده از ابزار مناسب باز کنید.
  2. باطری را با توجه به قطب مناسب درون محفظه قرار دهید و آن را ثابت کنید.
  3. از اتصال باتری و عملکرد آن در مدار کنترل مطمئن شوید.
  4. سپس عملکرد کرکره برقی را تست کنید. در صورت بروز لازم است تغییراتی در روند انجام کار ایجاد شود.

اگر موتور کرکره برقی را قبلا خریداری و نصب کرده‌اید و حالا تصمیم به نصب باتری کرکره برقی گرفته‌اید ممکن است کار کمی سخت باشد. اینکه موتور کرکره برقی جایی برای نصب باتری داشته باشد یا نه و همچین امکان اضافه کردن سیستم UPS به آن وجود داشته باشد، نکات مهمی هستند که لازم است توسط یک تکنسین خبره در این زمینه تشخیص داده شود.

نتیجه‌گیری

کرکره برقی یکی از امکاناتی است که امروزه به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود. آشنایی با موتور کرکره برقی، باتری، روش‌‌های نصب، تعویض و تعمیر آن همگی برای سهولت استفاده از کرکره برقی کمک کننده هستند. در این مقاله سعی کردیم در مورد روش حذف باتری کرکره برقی و نصب آن به صورت ویژه صحبت کنیم تا در مواقع ضروری بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *