همه چیز راجع به کرکره برقی

موتور کرکره برقی چقدر برق مصرف میکند؟

موتور کرکره برقی چند وات است؟

موضوع تاثیر گذار در مقاله موتور کرکره برقی چقدر برق مصرف می کند، این است که با توجه به استفاده مکرر از کرکره برقی در مکان‌هایی مانند پارکینگ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا انبارها،👈 خرید موتور کرکره برقی 👉 نیز وابسته به این اطلاعات است. درواقع در این خرید، نیاز به بررسی مواردی همچون ولتاژ موتور کرکره برقی، توجه به اینکه موتور کرکره برقی چند وات است، بررسی مشخصات فنی موتور کرکره برقی و تفاوت های آن ها دارید. همچنین در کنار این موارد، مزایایی که هر کدام نسبت به هم دارند می‌تواند در لیست قیمت کرکره برقی و محبوبیت بیشتر آن تاثیر گذار باشد.

موتور کرکره برقی چقدر برق مصرف میکند؟

موتور کرکره برقی از اجزای اصلی در موتور به شمار می رود که میزان برق مصرفی آن برای استفاده در مکان ها و مصارف مختلف اهمیت زیادی دارد. با توجه به گستردگی انواع موتورهای کرکره برقی برای محاسبه مقدار مصرف برق درب اتوماتیک رول آپ ما یک نوع موتور را در نظر خواهیم گرفت که از لحاظ مصرف دارای میانگین مصرف یا کمی بالاتر از میانگین در مقایسه با سایر موتور ها باشد که برای این مثال ما موتور ساید نوبل NIBLE با ولتاژ ورودی 220V/50HZ را انتخاب می کنیم.

مصرف برق موتور کرکره برقی بسته به توان و قدرت آن متفاوت است. معمولا مشخصات هر موتور روی آن درج شده است. این موضوع از دوجهت بررسی می شود که شامل:

1- تعیین ups متناسب با موتور

 توان موتور کرکره برقی ساید و  موتور تیوبلار به طور متوسط بین 300 تا 600 وات است؛ همچنین برای هر نوع موتور کرکره برقی UPS  مناسب با آن موتور باید خریداری شود تا سازگاری کامل با موتور داشته باشد. هنگام خرید UPS حتما باید به توان موتور کرکره برقی توجه کنید چرا که جریان خروجی UPS باید بیشتر از جریان راه اندازی موتور باشد در غیر این صورت به موتور کرکره برقی آسیب وارد می شود.

معمولا از UPS ها با توان 1500 تا 2000 ولت آمپر برای کرکره برقی استفاده می شود. روی هر موتور و UPS  اطلاعاتی درج  شده است که می‌تواند بهترین راهنما برای شما باشد. ابتدا لازم است موارد زیر را به طور کامل متوجه شویم.

  • ولتاژ چیست؟ به خاطر اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه در اثر بار الکتریکی جریان الکتریکی به وجود می آید که ولتاژ نام دارد. درواقع ولتاژ نیروی محرکه ای است که منجر به جریان الکتریکی در مدار منجر می شود.
  • فرکانس چیست؟ به تعداد رخداد یک رویداد تکراری در واحد زمان فرکانس یا بسامد گفته می شود.

اطلاعات درج شده روی موتور کرکره برقی:

هنگام خرید موتور کرکره برقی بر روی بدنه موتور لیبل مشخصات موتور الصاق شده که میتوان با توجه به آن از مصرف برق و سایر مشخصات که در ادامه توضیح داده ایم آگاه شوید.
در زیر نمونه ای از لیبل موتور های کرکره برقی را آورده ایم.

مصرف برق موتور کرکره برقی

اطلاعات درج شده روی موتور کرکره برقی

  • میزان ولتاژ ورودی
  • میزان ولتاژ خروجی
  • فرکانس
  • پاور

اطلاعات درج شده روی  upsکرکره برقی:

تعیین ups متناسب با موتور

اطلاعات درج شده روی ups

  • فرکانس
  • ولتاژ خروجی

حداقل نکته مهمی که باید توجه کنید برابر بودن مقدار ولتاژ و فرکانس در هر دو دستگاه است تا با مشکل مواجه نشوید؛ اما بهترین کار این است که حتما قبل از خرید با کارشناسان این حوزه مشورت کنید.

2-هزینه برق مصرفی

امروزه با در خطر قرار گرفتن منابع تجدید ناپذیر همچون آب و سوختهای فسیلی ودر نتیجه برق و انرژی توجه مردم به وسایل برقی و میزان مصرف آنها افزایش یافته است و با توجه به قطعی های مکرر برق در سال 1400 و برنامه کاهش برق مصارف خانگی و صنعتی، در نظر هموطنان گرامی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است

از آنجا که موتور کرکره برقی نیز از این قاعده مستثنی نیست بنا براین به نظر مفید خواهد بود تا ببینیم یک درب اتوماتیک رول آپ چقدر برق مصرف می کند، موتور کرکره برقی چند وات است و برای چقدر مصرف برق خواهد داشت و سهم مصرف برق موتور کرکره برقی در قبض برق ماهانه ما چقدر است

 باید توجه داشت که این موتور در زمان استفاده (بالا یا پایین دادن کرکره برقی) 2.5 آمپر جریان برق را به خود اختصاص می‌دهد و این جریان آمپر در صورتی هست که موتور کرکره را به حرکت بیاندازد در حالی که برای تست موتور به تنهایی جریان آمپر بیشتر از 2 نمی‌شود.

موتور کرکره برقی چند وات است ؟

موتورهای کرکره برقی با توان های مختلف تولید می شوند، معمولا موتورهای تیوبلار توان کمتر و موتورهای ساید توان بیشتری دارند. میران مصرف برق موتور کرکره برقی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در مصرف برق موتور، توان و قدرت موتور کرکره برقی است که بسته به محل استفاده توان مصرفی موتور متفاوت است. بنابراین هنگام خرید حتما باید به این مورد دقت کنید.

موتور کرکره برقی ساید، توان تقریبی 495 وات و موتور کرکره برقی توبلار 285 وات دارند که البته هر دو با ولتاژ ورودی 220 کار می‌کنند. پس از آن، نکته مهم دیگر در این بخش این است که مشخصات فنی آنها چه مقدار بر میزان مصرف برق موتور کرکره برقی تاثیر می‌گذارد. این اطلاعات کمک می‌کنند تا به نتیجه خود یعنی موتور کرکره برقی چقدر برق مصرف می کند، برسیم.

اما سوال اساسی در این بخش این است که موتور کرکره برقی چند وات است؟ برای اینکه بدانیم موتور کرکره برقی چند وات است و محاسبه میزان مصرف موتور کرکره برقی را انجام دهیم باید هزینه هر کیلو وات ساعت مصرف را از شرکت برق تهیه کنیم؛ اما به طور کلی می توان این محاسبه را برای انواع موتور کرکره برقی تیوبلار و ساید به صورت صورت جداگانه انجام داد.

  • موتور های کرکره برقی تیوبلار چند وات هستند؟

موتور های تیوبلار از نظر توان اختلاف چندانی ندارند اما اختلاف جزئی دارند چرا که موتور های توبولار دارای یک ظرفیت اسمی  هستند که بر روی موتور الصاق شده است. برای مثال موتور توبولار 140 دارای توان 460 وات است در حالی که موتور توبولار 120 دارای توان 380 وات است؛ بنابراین می توان گفت هر چه قدرت موتور کرکره برقی کمتر باشد توان موتور هم به همان نسبت کاهش پیدا می کند.

  • موتور های کرکره برقی ساید چند وات هستند؟

موتور های ساید  از آنجایی که برای دهانه هایی با عرض و ارتفاع بالا معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند توان بیشتری هم باید داشته باشند تا پاسخگو نیاز شما باشند. حالا برای پاسخ به اینکه موتور ساید کرکره برقی چقدر برق مصرف می‌کند؟ باید ببینیم برای چه دهانه ای و برای چه ابعادی موتور نیاز داریم به عنوان مثال موتور ساید 300 دارای توان 250 وات توان است در حالی که موتور ساید 600 دارای توان 540 وات است.

تفاوت موتور توبلار با ساید در مصرف برق موتور کرکره برقی

تفاوت موتور توبلار و ساید یکی دیگر از معیارهای مهم برای مصرف برق و پاسخ به سوال موتور کرکره برقی چقدر برق مصرف می کند، است. همان طور که گفتیم موتور کرکره برقی تیوبلار توان کمتری نسبت به موتور ساید دارد و در کنار قیمت کم آن، مزیت خوبی نسب به موتور کرکره برقی ساید به حساب می‌آید؛ اما موضوعی که قابل تأمل است، این است که با توجه به توان توبلار، محدودیت وزنی زیادی وجود دارد و اگر در مکان اشتباه استفاده شود، نه تنها مصرف برق را بالا می‌برد؛ بلکه ممکن است خسارت زیادی بزند.

بنابراین پیشنهاد می‌شود در کنار پرسیدن سوال موتور کرکره برقی چند وات است؟، حتما مکان و شرایط مورد استفاده را در نظر بگیرید؛ چرا که بر همین اساس موتور ساید را با توان بالا در مصارفی با تردد بالا تولید می‌کنند.

مشخصات فنی موتور کرکره برقی

اکنون بر همین اساس لیستی از مشخصات فنی موتور کرکره برقی و ولتاژ موتور کرکره برقی را گردآوری کرده‌ایم تا بر اساس آن‌ها بتوانید مسیر آسان‌تری در خرید موتور کرکره برقی داشته باشید. با ما همراه باشید:

مشخصات Power pro 300 300 Tor 600 max Power pro 600 600 Tor 140Max
نوع سیم پیچ مس آلومینیوم آلومینیوم مس آلومینیوم آلومینییوم
ولتاژ ورودی 220 v 220 v 230 v 220 v 220 v 320 v
توان موتور 300 kg 300 kg 600 kg 600 kg 600 kg 160 kg
میزان ولتاژ 250 w 460 w 540 w 370 w 480 w 460 w
فرکانس ورودی 50 h.z 50 h.z 50 h.z 50 h.z 50 h.z 50 h.z
حداکثر ارتفاع 6 m 6 m 6 m 6 m 6 m 4 m
وزن موتور 300 kg 300 kg 600 kg 600 kg 600 kg 160 kg
گشتاور 168 n.m 350 n.m 400 n.m 343 n.m 500 n.m 140 n.m
حداقل و حداکثر زمان کار 5 min 5 min 5 min 5 min 5 min 9 min
دمای کارکرد منفی 20 تا مثبت 50 منفی 20 تا مثبت 50 منفی 20 تا مثبت 50 منفی 20 تا مثبت 50 منفی 20 تا مثبت 50 منفی 20 تا مثبت 50
گارانتی 12 ماه 12 ماه 12 ماه 12 ماه 12 ماه 12 ماه
کلاس حفاظتی Ipx4 – Ip44  Ip44 Ipx4 – Ip44  Ip44 Ip44 Ip44

تفاوت الکتروموتور AC با DC در مصرف برق موتور کرکره برقی

همانطور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم، تنها پاسخ سوال موتور کرکره برقی چقدر برق مصرف می کند، تاثیر نوع موتور کرکره برقی نیست. در واقع می‌توان به پاسخ‌های دیگری فکر کرد که یکی از آنها تفاوت نوع الکتروموتور است. بنابراین خوب است تا اطلاعات گردآوری شده در زمینه مصرف برق آن را در قسمت ذیل بخوانید: الکتروموتورها به دو نوع AC و DC تقسیم می‌شوند که کار آنها، تبدیل نیروی الکتریکی به مکانیکی است.

ویژگی به ‌خصوص نوع اول یعنی الکتروموتور AC، انتقال انرژی در جریانی متناوب است، یعنی جریان برق آن در یک مسیر ثابت منتقل نمی‌شود و همواره در حال تغییر است. از مزایای این نوع می‌توان به سادگی، عمر زیاد، قابلیت کنترل سرعت و دیگر موارد نام برد.

  • مصرف برق الکتروموتور AC

مصرف برق الکتروموتور AC به صورت مستقیم قابل کنترل نیست؛ بنابراین باید از تجهیزاتی مانند مبدل‌های فرکانسی استفاده کرد. همچنین در زمان شروع به کار، نیاز به انرژی زیادی دارد و به دلیل وزن زیاد ممکن است در فضاهای کوچک مشکل ساز شود. همچنین به دلیل حساسیت به نوسانات برق و افزایش ولتاژ، ممکن است آسیب ببیند. در نتیجه هنگام وجود یک نقص، ممکن است مصرف برق موتور کرکره برقی شما را بالا ببرد.

  • مصرف برق الکتروموتور DC

نوع دیگر، الکتروموتور DC است. این نوع دارای جریان برق مستقیم و ثابت است و می‌تواند مصرف برق شما را به راحتی کنترل کند. همچنین ویژگی کنترل مستقیم سرعت و شروع کار، بدون انرژی زیاد، برتری نسبی‌ای نسبت به نوع دیگر خود ارائه داده است؛ با این وجود به دلیل عمر کوتاه و تعویض قطعات متعدد، محبوبیت کمتری نسبت به AC دارد.

بر همین اساس پیشنهاد می‌شود در هنگام خرید، تنها به دنبال پاسخ موتور کرکره برقی چند وات است ؟ یا موتور کرکره برقی چقدر برق مصرف می کند نرفته و جوانب دیگر را نیز در نظر بگیرید؛ چرا که نیاز و شرایط شما در اولویت قرار دارد.

مصرف برق درب رول آپ کرکره برقی

 رول آپ کرکره برقی یکی از پر فروش ترین کرکره های برقی است که به دلیل داشتن مدل های متنوع در کاربردهای مختلف استفاده می شود به همین دلیل هنگام خرید حتما به کاربرد استفاده آن توجه ویژه داشته باشید چرا که برای مثال تیغه های کرکره درب رول آپ برای نصب و استفاده در فروشگاه ها و پاساژ ها با انواع کرکره های درب رول آپ برای ورودی پارکینگ ها متفاوت است.

درب رول آپ کرکره برقی مزیت های بسیاری از جمله استفاده از درب در مناطق مرطوب و سردسیر،باز و بسته شدن با دکمه ریموت، قابلیت استفاده در انواع کرکره برقی و … دارد. اما از مهم ترین ویژگی های درب رول آپ کرکره برقی قابلیت استفاده از آن در مناطق بدون برق است.

در واقع یکی از مهم ترین مزیت های درب رول آپ صرفه جویی در مصرف برق است به همین دلیل استفاده از این درب در مناطقی که برق کمتری دارند بسیار کاربردی است.

محاسبه میزان مصرف موتور کرکره برقی

حدود ۸۲ درصد از مشترکان بخش خانگی در مناطق عادی کشور و ۱۸ درصد مابقی در ۴ منطقه گرمسیر ۱، گرمسیر ۲، گرمسیر ۳ و گرمسیر ۴ ساکن هستند. برای ماه‌های گرم سال الگوی کم‌مصرفی برای مناطق عادی ۱۰۰ کیلو وات ساعت، برای مناطق گرمسیر بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلو وات ساعت و برای ماه‌های غیر گرم، الگوی کم‌مصرفی برای همه مناطق کشور ۸۰ کیلووات ساعت است. برای آن دسته از مصرف کنندگانی که تا سقف الگوی کم‌مصرفی، مصرف برق در هر ماه داشته باشند، در طرح برق امید، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی در بهای برق و درواقع مشمول برق رایگان خواهند شد.

پس با این نتیجه به این مثال توجه کنید

اگر ارتفاع در را طوری در نظر بگیریم که باز کردن آن حدود ۲۰ ثانیه طول بکشد با محاسبات زیر هزینه یک بار باز و بست آن به سادگی بدست خواهد آمد برای اینکار باید توان موتور ساید کرکره برقی که در اینجا 495w  است را ضرب در مقدار ثانیه عملکرد آن یعنی ۲۰ کنیم جواب ۸۲۰۰ WSمی شود برای تبدیل آن به کیلووات ساعت باید این عدد را تقسیم بر ۳۶۰۰۰۰۰ نماییم بنابراین پاسخ .۰۰۲ KW.H می شود حال با یک تناسب ساده میتوان هزینه را محاسبه کرد.

به ازای ۱ KW.H هزینه 600 ریال خواهد شد به ازای .۰۰۲ KW.H هزینه ۱/۲  ریال محاسبه می شود حال اگر بستن درب را هم محاسبه کنیم هزینه یک بار باز و بست درب اتوماتیک کرکره ای ۲/۴ ریال محاسبه خواهد شد که رقم بسیار ناچیزی است.اگر در روز عمل باز و بسته شدن درب اتوماتیک حد اقل ۲ بار باشد هزینه هر روز ۴/۸ ریال خواهد شد پس در یک سال که ۳۶۵ روز است این هزینه ۱۷۵ تومان محاسبه می شود.

سوالات متداول

به چه نکاتی در مصرف موتور کرکره برقی باید توجه کرد؟

موتور کرکره برقی چند وات است ؟ | ولتاژ ورودی موتور کرکره برقی | تاثیر مشخصات فنی بر مصرف برق | تفاوت الکتروموتورهای  ACو DC | قابلیت کنترل سرعت | شروع به کار با چه میزان انرژی

محبوب‌ترین انواع موتور کرکره برقی کدام‌اند؟

موتور توبلار و ساید. در برخی از موارد نیز از موتور سانترال استفاده می‌کنند.

انواع موتور کرکره برقی چند وات است ؟

موتور کرکره برقی ساید تا 495 وات و موتور کرکره برقی توبلار تا 285 وات کار می‌کند.

آیا استفاده از موتورهای توبلار و ساید با توان بالا، هزینه زیادی را در پی خواهند داشت؟

برای پاسخ به این سوال باید شرایط و موقعیت خود را نیز در نظر داشته باشید؛ چرا که ممکن است مکان اشتباه موجب بالا رفتن مصرف برق شود.

درباره حسین کافی

من حسین کافی متخصص در زمینه کرکره برقی ، شیشه سکوریت و درب های اتوماتیک فریم دار هستم و به عنوان مسئول تولید محتوا ، مسئول تحقیق و توسعه و مدیر سایت جنرال دُر، در این شرکت فعالیت می‌کنم.

دیدگاهی در مورد “موتور کرکره برقی چقدر برق مصرف میکند؟

  1. MilanZ گفت:

    Very good info can be found on weblog.Raise blog range

    1. حسین کافی گفت:

      vice of you!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *