مقالات آموزشی, همه چیز راجع به کرکره برقی

کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم

کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم

کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم (راهنمای کامل)

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در هنگام خرید و اجرای کرکره برقی باید بگیرید، انتخاب جنس تیغه آن است. رقابت تنگاتنگی میان کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم وجود دارد. بسیاری از مشتریان نمی توانند یکی از این تیغه ها را انتخاب کنند چون هر یک ویژگی های مختص به خود را داشته و خرید هر کدام از این تیغه ها مزایا و معایب خود را دارد. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی کامل این دو نوع تیغه به بررسی مزایا، معایب و تفاوت های آنها با یکدیگر بپردازیم.

ویژگی کرکره برقی آلومینیوم

کرکره برقی آلومینیوم از بیلت یا شمش آلومینیوم 6063 ساخته شده است. چگالی یا جرم حجمی آلومینیوم در مقایسه با فولاد بسیار کمتر است به همین دلیل تیغه هایی که از آلومینیوم ساخته می شوند، سبک تر هستند. برای تولید کرکره های برقی آلومینیومی از روش اکسترود استفاده می شود؛

استوانه های آلومینیومی وارد دستگاه اکسترود شده و تحت فشار به شکل و قالب موردنظر در می آیند. برای انتخاب کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم باید با ویژگی های هر یک آشنا شوید. برخی از ویژگی های کرکره برقی آلومینیومی به شرح زیر است:

  • ضدسرقت بودن
  • وزن مناسب
  • خرابی کمتر
  • اجرای آسان
  • تعمیرات سریع
  • قیمت مناسب
  • مقاوم در برابر عوامل خورنده و فرسایشی

همچنین خوب است بدانید تیغه های کرکره برقی آلومینیوم انواع مختلفی دارند؛ آشنایی با انواع آن‌ها و دیدن کاربردهای هر کدام را می توانید از اینجا 👈 انواع تیغه کرکره برقی آلومینیوم 👉 مشاهده کنید.

ویژگی کرکره برقی فولادی

مزایای کرکره برقی فولادی نسبت به آلومینیوم

ویژگی کرکره برقی فولادی

اگر به 👈 لیست قیمت کرکره برقی👉 توجه کنید خواهید دید که کرکره برقی های گالوانیزه یا فولادی قیمتی بالاتر از سایر محصولات دارند زیرا مقاومت این کرکره ها بسیار زیاد است. این نوع کرکره های برقی را از آهن ST37 می سازند و با روکش گالوانیزه پوشانده می شوند. از آنجایی که چگالی فولاد از آلومینیوم بیشتر است، وزن کرکره برقی فولادی بیشتر از مدل آلومینیومی است.

تیغه های فولادی نباید در معرض رطوبت باشند زیرا مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی ندارند. کرکره برقی فولادی با استفاده از دستگاه رول فورمینگ تولید می شود. این روش بسیار ساده تر از روش تولید تیغه کرکره آلومینیومی است. برای مقایسه درست کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم باید به ویژگی های تیغه های فولادی توجه نمود:

  • دارای ضخامت 0.7 تا 0.9 میلیمتر
  • کاملاً ضد خش
  • امنیت بسیار زیاد
  • مقاومت خوب در گرما و سرمای زیاد
  • محکم و بادوام
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در برابر فشار و ضربه

مزایای کرکره برقی فولادی نسبت به آلومینیوم

اگر برای انتخاب میان کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم با تردید روبرو شده اید باید از مزایای کرکره برقی فولادی نسبت به آلومینیوم اطلاع پیدا کنید. در ادامه سعی کردیم مزیت های انتخاب کرکره برقی فولادی را به شما گوشزد کنیم:

  1. در کرکره برقی فولادی از ریل و تیغه آهنی با روکش گالوانیزه استفاده می شود که مقاومت بسیار زیادی دارد.
  2. از آنجایی که تمام سطح تیغه فولادی با پوشش گالوانیزه پوشانده می شود می توان گفت که این تیغه، مقاومت بسیار خوبی در برابر تابش نور آفتاب، بارش برف وباران و سایر عوامل فرسایشی دارد.
  3. کرکره های آلومینیومی ممکن است پس از مدتی استفاده یا شستشوی مکرر رنگ خود را از دست بدهند. در صورتی که کرکره فولادی با روکش گالوانیزه ای که دارد ثبات رنگ بیشتری خواهد داشت.
  4. استحکام و مقاومت کرکره فولادی بسیار زیاد است و از آن برای محافظت از مکان هایی که امنیت در آنها اهمیت دارد، استفاده می شود.
  5. طول عمر تیغه های فولادی بسیار بیشتر از سایر تیغه های موجود در بازار است.

معایب کرکره برقی فولادی نسبت به کرکره برقی آلومینیوم

با وجود مزایای بسیار زیادی که کرکره برقی فولادی دارد اما نمی توان از معایب آن نیز چشم پوشی کرد. در صورتی که برای انتخاب کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم تردید دارید باید با معایب کرکره برقی فولادی نسبت به کرکره برقی آلومینیوم نیز آشنا شوید:

  1. وزن کرکره برقی فولادی بسیار زیاد است. برای باز و بسته کردن این تیغه ها باید حتماً از موتور ساید استفاده کنید؛ مگر اینکه دهنه ورودی شما بسیار کوچک باشد. در نظر داشته باشید که موتورهای ساید گران تر از موتورهای توبولار هستند.
  2. قیمت خرید تیغه های فولادی بسیار بیشتر از کرکره برقی آلومینیومی است.
  3. کرکره برقی فولادی به دلیل وزن بالا با سروصدای بیشتری باز و بسته می شود.
  4. امکان بالا دادن کرکره های فولادی با استفاده از دست وجود ندارد.
  5. هزینه نصب و تعمیر کرکره های فولادی نیز بسیار بیشتر از کرکره های برقی آلومینیومی است.

تفاوت کرکره برقی فولادی با آلومینیوم در چیست؟

تنها در صورتی می توانید انتخاب درستی میان کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم داشته باشید که با تفاوت های این دو آشنا باشید. برخی از تفاوت های کرکره برقی فولادی و آلومینیوم شامل موارد زیر می شود:

کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم (تفاوت ها)

بررسی کامل تفاوت های کرکره برقی فولادی با آلومینیوم

1- صدای کرکره برقی فولادی و آلومینیوم

همانطور که به آن اشاره شد فولاد وزنی بسیار بالاتر از آلومینیوم دارد. در نتیجه تیغه های کرکره فولادی وزن زیادی داشته و زودتر در آنها قوس ایجاد می شود. با ایجاد قوس، فضای میان تیغه های کرکره بیشتر شده و در نتیجه در هنگام باز و بسته شدن صدای بیشتری تولید می کنند.

پس اگر می خواهید از کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم در مکان های مسکونی استفاده کنید بهتر است به سراغ خرید کرکره برقی آلومینیومی بروید که با کمترین میزان سر و صدا بسته می شود. اگر تمایل دارید که تیغه کرکره فولادی را با سروصدای کمتری بسته شود می توانید انتخاب خود را از میان مدل های گالوانیزه فوم دار انجام دهید.

فومی که بر روی ورق گالوانیزه نصب شده است نه تنها عایق گرمایشی و سرمایشی است بلکه سروصدای درب را در هنگام باز و بسته شدن نیز کاهش می دهد.

2- کیفیت رنگ کرکره برقی فولادی و آلومینیوم

کرکره برقی آلومینیومی را پس از تولید با استفاده از رنگ های الکترواستاتیک کوره ای رنگ آمیزی می کند. این رنگ کاملاً ثبات داشته و کیفیت خوبی دارد. کرکره برقی فولادی نیز ابتدا باید اسیدشویی و چربی زدایی شود؛ سپس لایه گالوانیزه موجود بر روی آن به دقت بررسی می شود؛ در مرحله بعد کرکره فولادی با استفاده از رنگ الکترواستاتیک کوره ای رنگ آمیزی می شود. از آنجایی که یک لایه گالوانیزه میان ورق آهن و رنگ کوره ای وجود دارد، کرکره های فولادی مقاومت بیشتری در برابر تغییر رنگ از خود نشان می دهند.

3- امنیت کرکره برقی فولادی و آلومینیوم

با وجود آنکه هر دو تیغه کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم به صورت ضدسرقت هستند اما در اماکن مهم یا فروشگاه های بزرگ از کرکره فولادی استفاده می شود زیرا مقاومت بسیار بالایی در برابر سرقت و برش دارند. اکثر اماکن تجاری از کرکره برقی فولادی برای حفظ امنیت فروشگاه یا مغازه خود استفاده می کنند.

4- مقاومت در برابر ضربه و فشار کرکره برقی فولادی و آلومینیوم

چگالی فولاد از آلومینیوم بیشتر است در نتیجه مقاومت بیشتری در برابر ضربه و فشار دارد. پس اگر درب کرکره برقی شما در معرض آسیب است بهتر است از تیغه های فولادی برای آن استفاده کنید. ضخامت تیغه های فولادی بیشتر از تیغه های آلومینیومی بوده و به همین دلیل جزو مقاوم ترین تیغه های موجود در بازار است.

5- مقاومت در برابر حریق کرکره برقی فولادی و آلومینیوم

کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم هر دو در برابر حریق مقاوم هستند. هرچه ضخامت آلومینیوم بیشتر باشد مقاومت بیشتری در برابر حریق دارد اما تمام کرکره برقی های فولادی در برابر آتش سوزی مقاوم هستند.

قیمت کرکره برقی فولادی و آلومینیوم

مقاومت در برابر ضربه و فشار کرکره برقی فولادی و آلومینیوم

6- قیمت کرکره برقی فولادی و آلومینیوم

از آنجایی که در تولید کرکره برقی فولادی از آلیاژ آهن استفاده می شود، قیمت بالاتری از آلومینیوم دارد؛ همچنین وزن فولاد از آلومینیوم بیشتر است؛ پس ماده اولیه آن که به صورت کیلویی خریداری می شود، گرانتر است. در نتیجه تیغه هایی که از فولاد ساخته می شوند قیمت بالاتری در بازار دارند.

در روند تولید تیغه های فولادی، ورق فولاد باید اسیدشویی و چربی زدایی شود؛ سپس لایه گالوانیزه بر روی فولاد قرار گیرد. تمامی این مراحل هزینه بر بوده و بر قیمت نهایی محصول تأثیر می گذارند؛ اما باز هم تهیه تیغه های فولادی بهتر از تیغه های آلومینیومی هستند زیرا طول عمر بالاتری دارد.

چکیده انتخاب کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم

اگر میان انتخاب کرکره برقی فولادی یا آلومینیوم دچار تردید شده اید باید بدانید که تیغه های آلومینیومی سبک تر هستند. این تیغه ها در برابر رطوبت کاملاً مقاوم اند اما مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشار ندارند. کرکره های برقی فولادی نیز مستحکم و بادوام هستند.

با خرید کرکره برقی فولادی می توانید از محل موردنظر حفاظت بیشتری را انجام دهید. تغییر رنگ فولاد در برابر آفتاب و بارش برف و باران کمتر است. معمولاً تیغه های ضدسرقت را از فولاد می سازند. طول عمر این کرکره نیز نسبت به مدل های آلومینیومی بیشتر است.

البته انتخاب این محصول معایبی نیز به همراه دارد. وزن بالای تیغه کرکره باعث ایجاد سر و صدا در هنگام باز و بسته شدن آن می شود؛ همچنین باید حتماً از موتور ساید برای جمع یا باز کردن تیغه های فولادی استفاده کرد که قیمت بیشتری دارد. قیمت، خرید، هزینه نصب و تعمیر کرکره های فولادی بسیار بیشتر از کرکره برقی آلومینیومی است.

کرکره های آلومینیومی با سروصدای کمتری باز و بسته می شوند. کیفیت رنگ هر دو محصول یکسان است؛ اما تجربه نشان داده است که در درازمدت، رنگ تیغه های فولادی ثبات بیشتری از خود نشان می دهند. کرکره های برقی فولادی از امن ترین مدل های موجود در بازار هستند و به دلیل ضخامت بالای خود مقاومت خوبی در برابر ضربه و فشار دارند.

هر دو کرکره فولادی یا آلومینیومی در برابر حریق مقاوم هستند. در هنگام خرید کرکره های فولادی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

درباره مهدی شعبانی

من مهدی شعبانی رئیس هیئت مدیره جنرال در هستم؛ به خاطر سابقه 10 ساله‌ام در زمینه کرکره برقی و درب اتوماتیک همیشه مقالات سایت رو بازنگری میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *