مقالات آموزشی

آموزش نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی

نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی

آموزش نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی (آموزش مرحله به مرحله)

نصب جاقفلی هوشمند برای هر کرکره برقی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به 👈قیمت کرکره برقی👉، کمتر کسی حاضر است به ­خاطر ندانستن نحوه نصب قفل هوشمند کرکره برقی و انجام سیم­ کشی قفل برقی کرکره متحمل زیان مالی شود.

جاقفلی هوشمند کرکره برقی طراحی شده است تا از کرکره برقی و اجزای آن در برابر سهل­ انگاری و فشردن سهوی دکمه ­های ریموت یا کرکره محافظت کند. با نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی، تا وقتی قفل از جاقفلی باز نشود، ریموت و کلیدهای دستی کرکره برقی کار نمی‌­کنند و از وارد آمدن آسیب به کرکره، قفل و موتور جلوگیری می­شود.

این نوع جاقفلی نسبت به جاقفلی ­های نیمه اتوماتیک و دستی امنیت بالاتری دارند و به آسانی قابل برش یا ربوده شدن نیستند. در ادامه هر آنچه درباره جاقفلی هوشمند کرکره برقی لازم است بدانید را آورده ایم با ما همراه باشید.

 

مزایای نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی

  • باز شدن قفل قبل از بالا رفتن
  • پیش­گیری از پارگی تیغه انتهایی کرکره برقی
  • جلوگیری از آسیب رسیدن الکتریکی به موتور
  • جلوگیری از شکستن چرخ دنده های موتور
  • جلوگیری از کلید خوردن ناخواسته ریموت منترل
  • در مدل دزدگیردار: به صدا در آمدن دزدگیر مکان در زمان شکسته شدن قفل توسط سارق
  • جلوگیری از خسارت مالی
  • نصب جاقفلی کرکره برقی به جای نمونه دستی آن این امکان را می‌دهد تا زمانی که فرد قفل را از جاقفلی هوشمند باز نکند ریموت، Ups و کلید های دستی کرکره برقی به هیچ عنوان عمل نمی‌کند.

با همه این فایده ­ها، بسیاری به دلیل عدم اطلاع از طریقه نصب قفل هوشمند کرکره برقی نسبت به جایگزین کردن جاقفلی دستی بی ­توجهی می­‌کنند. در ادامه روش نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی به­ طور کامل توضیح داده شده است، اما قبل از آموزش روش نصب جاقفلی هوشمند باید با اجزای جا قفلی و نکات مهم حین نصب آن آشنا شوید.

تا اینجا متوجه شدیم استفاده وسایلی مثل جاقفلی هوشمند کرکره برقی امنیت کرکره را تا حد زیادی بالا می برد؛ همچنین استفاده از سایر لوازم و تجهیزات کرکره برقی به عملکرد هر چه بیشتر کرکره کمک بیسیاری می کند و از واجبات است. شما می توانید تمام این لوازم و وسایل از جمله مشخصات و قیمت قفل هوشمند کرکره برقی را اینجا

👈 لوازم و یراق آلات کرکره برقی👉 مشاهده کنید.

نصب جا قفل هوشمند کرکره برقی

اجزای جاقفلی هوشمند کرکره

اجزای جاقفلی هوشمند کرکره برقی

  1. میکروسوئیچ
  2. سیم دورشته (مخصوص مدل بدون دزدگیر)
  3. سیم چهار رشته (مخصوص مدل دزدگیردار)
در مدل عادی از کابل 2 رشته ای استفاده شده است که فقط فاز و نول را تشکیل می‌دهند و وظیفه اتصال و قطع جریان برق را به موتور به عهده دارند.
در مدل دزدگیردار از کابل 4 رشته ای استفاده شده است که علاوه بر فاز و نول در آن دو رشته دیگر وجود دارد که  وظیفه انتقال هشدار به آژیر دزدگیر را بر عهده دارند؛ به این صورت که اگر سارق قفل را بشکند میکروسویئچ دوم برق آژیر را وصل و آژیر به صدا در می آید.

4 نکته مهم در حین نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی

  1. در حین نصب جاقفلی کرکره برقی پیش از هر چیز باید توجه داشت که باکس آهنی متصل بر پایه شماره دو متشکل از مدارهای الکترونیکی و همچنین قطعات پلاستیکی است.

2. جاقفلی هوشمند کرکره برقی ضد آب بوده، در برابر رطوبت مقاوم است چرا که مسئله آب بندی یا همان Waterproof در این نوع جاقفلی رعایت گردیده است؛ اما با این وجود شستن قفل کرکره برقی یا تماس مستقیم آن با آب می‌­تواند به آن آسیب برساند.

3. کرکره برقی باید در حد پایین قرار داشته باشد تا نصب جاقفلی هوشمند راحت ­تر انجام شود. به ­علاوه تحت شرایطی که تیغه انتهایی کرکره برقی تخت است، نصب جاقفلی بهتر انجام می­‌شود.

4. توجه به اینکه قطعه آلومینیومی حاوی مدارات الکترونیکی و قطعات پلاستیکی می‌باشد الزامی است قبل از انجام جوشکاری آن را از روی پایه شماره ۲ باز نمایید و بعد از اتمام جوشکاری و خنک شدن محل جوش و اتصال کابل جاقفلی به کابل ۷۵/. * ۲ آن را در محل نصب محکم نمایید.

آموزش نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی (طریقه نصب قفل برقی کرکره)

  1. اولین گام در نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی، نصب کردن پایه ­های L شکل روی کرکره برقی است.

    2. سپس قفل از یک سوی این پایه ­ها عبور می­‌کند و سوی دیگر روی کرکره نصب می­‌شود.

    3. پایه اول باید روی شاسی و پروفیل در قسمت پایین کرکره برقی نصب شود.

    4. بعد پایه دوم باید به موازات پایه اول و به گونه ­ای که قفل بتواند به آن دو متصل شود روی کرکره جوش بخورد.

    5.  در نهایت پس از نصب پایه ­ها، نوبت به سیم ­کشی جاقفل کرکره برقی می‌­رسد.


                                                         اگر وقت ندارید برای راهنمای کامل فایل صوتی زیر را گوش دهید.


راهنمای سیم ­کشی قفل برقی کرکره

نوع سیم ­کشی در کرکره­ های برقی با موتور ساید متفاوت از نوع سیم‌­کشی در کرکره برقی با موتور توبلار است. در ادامه به این تفاوت در سیم ­کشی قفل برقی کرکره خواهیم پرداخت.

سیم کشی قفل هوشمند کرکره برقی با موتور ساید

آموزش سیم کشی قفل هوشمند کرکره با موتور ساید

سیم­ کشی قفل هوشمند کرکره برقی با موتور ساید

در این نوع موتورها طبق شکل سیم نول برق ساختمان مستقیم به جاقفلی برقی و برگشتی آن به مرکز کنترل (رسیور) کرکره برقی متصل می‌شود ، توجه نمایید در نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی برای موتور ساید که منبع تغذیه آن ۲۲۰V میباشد الزامی است که سیم نول به جاقفلی هوشمند کرکره برقی متصل گردد تا در صورت اتصال به بدنه از برق گرفتگی افراد جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که سیم برگشت باید به رسیور کرکره برقی اتصال پیدا کند. در صورتی­ که سیم نول به جاقفلی متصل نشده باشد، به­ خاطر اتصال به بدنه، خطر جرقه و آتش ­سوزی و همچنین برق­ گرفتگی در رطوبت را به همراه دارد؛ همچنین باید به این نکته هم توجه کنید که موتورهای ساید مانند موتورهای توبلار نبوده و دارای دو شاخه برق هستند.

سیم کشی قفل هوشمند کرکره برقی با موتور توبلار

آموزش سیم کشی قفل کرکره برقی با موتور توبلار

سیم­ کشی قفل هوشمند کرکره برقی با موتور توبلار

اگر از موتورهای توبلار و یا MC با UPS220V استفاده گردد طریقه اتصال مانند تصویر خواهد شد. در این حالت دقت نمایید که سیم آبی مشترک که به قفل برقی متصل گردیده، فاقد ولتاژ باشد. این عمل را میتوانید با فازمتر مشخص نمایید در صورتی که این سیم دارای ولتاژ باشد با برعکس نمودن دوشاخه برق اصلاح خواهد شد.

جهت انجام صحیح سیم ­کشی جا قفلی هوشمند کرکره برقی باید یک سیم نول و یک سیم فاز از طریق رسیور به جاقفلی وصل شوند، توجه داشته باشید که موتورهای توبلار برعکس موتورهای ساید دو شاخه برق ندارند.

ساختار قفل هوشمند کرکره برقی

قفل هوشمند حاوی یک میکروسوئیچ داخلی است. میکروسوییچ­ ها دارای دو نوع نرمالی کلوز (به معنای معمولا بسته) و نرمالی اوپن (به معنای معمولا باز) هستند. میکروسوئیچ به کار رفته در قفل هوشمند کرکره برقی از نوع نرمالی کلوز می­باشد. یعنی اینکه در شرایط عادی کلید میکروسوییچ بسته بوده و به جریان برق اجازه عبور می­دهد.

در صورتی­ که پس از بسته شدن قفل، اهرم جاقفلی وضعیتی جدید پیدا کند، اهرم فشرده می­‌شود و در نتیجه مدار الکتریکی باز خواهد شد. با باز شدن مدار الکتریکی، سیم فاز قطع می‌­شود که قطع شدن برق موتور را به همراه دارد. بنابراین قطعی برق موتور دلیل این است که با فشردن کلید ریموت یا کلید دستی، کرکره برقی بالا نمی‌­رود و از آسیب­ هایی که قبلا به آن اشاره کردیم جلوگیری می­‌شود.

برای مشاهده ویژگی ها و آگاهی کامل از قیمت جاقفلی کرکره برقی اینجا 👈 جاقفلی هوشمند هایا👉 کلیک کنید.

نصب جاقفلی کرکره برقی

نکات مهم نصب و سیم کشی قفل برقی کرکره

نکات مهم حین سیم ­کشی قفل هوشمند کرکره برقی

در هنگام سیم کشی قفل هوشمند کرکره برقی خطرات احتمالی زیادی وجود دارد؛ بنابراین برای افزایش ایمنی در زمان سیم کشی باید به یک سری از نکات توجه ویژه داشته باشید و دقت کافی را به خرج دهید تا از آسیب و خطر هنگام کار در امان بمانید. در ادامه تمام این نکات را گفته ایم.

1- خطر برق گرفتگی

به­ واسطه این­ که میزان ولتاژ عبوری از قفل 220 ولت است و امکان اتصال فاز به ریل و خطر برق گرفتگی وجود دارد، باید مواظب باشید که عایق سیم های قفل برقی حین جوشکاری نسوزند.

2- عایق کردن سیم ها

باید دقت داشته باشید که در سیم ­کشی قفل هوشمند کرکره برقی، سیم ­ها باید در نقطه اتصال به کمک چسب برق یا روکش حرارتی عایق شوند.

3- استفاده از کابل به جای سیم

به­ کار گرفتن کابل به جای سیم، ایمنی بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. کابل استاندارد برای سیم ­کشی قفل برقی کرکره دارای ابعاد 1.5 در 2 میلی­ متر می‌­باشد. همچنین استفاده از کابل افشان NYMHY یعنی کابل مسی افشان دارای روکش پی­وی ­سی پیشنهاد می­‌شود.

4- سوختن روکش

باید مواظب باشید که روکش نسوز کابل و سیم برق حین جوشکاری آسیب نبیند. این امر مستلزم این است که جوشکاری با شدت مناسب و در مدت زمان بهینه صورت بگیرد.

در صورتی­ که تجربه کافی و توانایی لازم برای انجام مراحل ذکر شده در راهنمای سیم ­کشی قفل برقی کرکره را ندارید، حتما از افراد مجرب و حرفه ­ای در این زمینه کمک بگیرید تا در آینده با خطرات جانی و مالی مواجه نشوید.

خلاصه آموزش نصب قفل هوشمند کرکره برقی

می­توان نتیجه گرفت نصب جا قفل برقی و قفل هوشمند کرکره برقی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که با انجام این کار می­توان از آسیب­ های احتمالی جلوگیری کرد و امنیت درب و کرکره را دو چندان کرد. برای نصب جاقفلی هوشمند کرکره برقی می­توان مراحل ساده زیر را دنبال کرد:

  • نصب پایه ­های جاقفلی روی شاسی و پروفیل کرکره برقی با رعایت توازن و امور پیش­گیرانه
  • نصب قفل هوشمند کرکره برقی و انجام سیم ­کشی با توجه به نکات ایمنی و بر اساس نوع موتور کرکره برقی
  • آزمون عملکرد کرکره برقی پس از نصب جاقفلی هوشمند و قفل برقی کرکره

پس انجام مراحل فوق باید در نگهداری از قفل برقی و دور نگه داشتن آن از تماس مستقیم با آب کوشید تا اختلالی در عملکرد آن پیش نیامده و از خسارات مالی و جانی جلوگیری شود.

author-avatar

درباره مهدی شعبانی

من مهدی شعبانی رئیس هیئت مدیره جنرال در هستم؛ به خاطر سابقه 10 ساله‌ام در زمینه کرکره برقی و درب اتوماتیک همیشه مقالات سایت رو بازنگری میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *