همه چیز درباره درب اتوماتیک شیشه ای, مقالات آموزشی

راهنمای فنی سیستم درب اتوماتیک یونیک

تنظیم مرکز کنترل درب اتوماتیک یونیک

راهنمای فنی سیستم درب اتوماتیک یونیک

در جهان امروز علاوه بر خرید کرکره برقی، نصب و راه‌ اندازی درب شیشه ‌ای اتوماتیک در ورودی ساختمان‌ ها و فروشگاه‌ ها از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است. برند UNIQUE سازنده بسیاری از درهای اتوماتیک شیشه ‌ای موجود در بازار ایران است. این درهای شیشه‌ ای اتوماتیک طراحی شده ‌اند تا راحتی و امنیت را به ارمغان آورده و جذابیتی را که هر مجتمع مسکونی یا تجاری را دگرگون می‌کند به خریدار هدیه دهند؛ با این ‌وجود، هرازگاهی نیاز به ریست کردن درب اتوماتیک و ست کردن ریموت درب شیشه ‌ای یونیک وجود دارد.

 


اگر به دنبال کاتالوگ درب اتوماتیک یونیک هستید با کلیک بر روی فایل زیر می توانید دفترچه راهنمای درب اتوماتیک یونیک را دانلود کنید.


ویژگی ‌های درب اتوماتیک یونیک UNIQUE

قبل از هر چیز لازم دانستیم تا شما به طور کامل با ویژگی های درب اتوماتیک یونیک آشنا شوید تا در طی ست کردن و تنظیمات این درب ها به درک عمیق تری از هر قابلیت رسیده باشید و برای تنظیمات کمتر دچار سردرگمی شوید. برخی از ویژگی ‌های درهای شیشه ‌ای خودکار یونیک عبارت ‌اند از:

فناوری سنسور

 درهای خودکار یونیک مجهز به حسگرهایی با تکنولوژی پیشرفته هستند که جنبش و حرکت اجسام را تشخیص می‌دهد؛ این ویژگی، افرادی که از درهای شیشه‌ای اتوماتیک یونیک استفاده می‌کنند را از باز و بسته کردن در با تماس فیزیکی بی ‌نیاز می ‌سازد.

تنوع طراحی

 درهایی که برند یونیک به بازار عرضه کرده است از تنوع بالایی برخوردار هستند؛ این تنوع به شکل و اندازه خلاصه نمی‌ شود و رنگ ‌های مختلف را نیز شامل می‌شود.

ویژگی ‌های امنیتی

 درهای شیشه ‌ای یونیک با آینده ‌نگری و توجه به ایمنی ساخته شده‌ اند؛ به‌ گونه ‌ای‌که با تشخیص اشیاء و افراد حاضر در مسیر ورود و خروج، هم ‌چنان باز می‌مانند تا مسیر خالی شود.

بهره ‌وری انرژی

درهای اتوماتیک یونیک از نظر حفظ انرژی بسیار به ‌صرفه بوده و از بهره ‌وری بالایی برخوردار هستند. برند یونیک در طراحی درهای اتوماتیک خود از نوعی فناوری بهره گرفته است که با کاهش خروج هوا به بیرون و برعکس، از هوای گرم یا خنک داخل ساختمان حفاظت می‌کند. نصب درب اتوماتیک شیشه ‌ای یونیک معادل کاهش هزینه ‌های گرمایش و سرمایش نیز هست.

نصب و نگهداری آسان

این درها به راحتی قابل نصب هستند. نحوه نصب و راه ‌اندازی درب اتوماتیک شیشه ‌ای یونیک در ادامه توضیح داده شده است؛ همچنین نیاز کمینه به نگهداری و سرویس شدن پس از نصب از ویژگی ‌های دیگر این درها است. باید توجه داشته باشید که هنگام بروز مشکل برای باز و بسته شدن درها به کمک ریموت، نیاز به ریست کردن درب اتوماتیک وجود دارد. در ادامه آموزش ست کردن ریموت درب شیشه ‌ای یونیک برای شما ارائه شده است.

راهنمای فنی سیستم درب اتوماتیک یونیک مدل ST-20

در این بخش تمام قسمت های درب اتوماتیک یونیک را بررسی می کنیم و شما میتوانید راهنمای فنی سیستم درب اتوماتیک یونیک UNIQUE را در زیر میتوانید شاهده نمایید. لازم به ذکر است که تمام این بخش ها را با جزییات بیشتر میتوانید در کاتالوگ اپراتور یونیک ببینید.

  • محل اتصال کابل موتور
  • محل اتصال کابل کلید گردان
  • دکمه ورود به تنظیمات
  • دکمه پایین آوردن شماره تنظیمات
  • دکمه بالا بردن شماره تنظیمات
  • چراغ سبز ( IN ) مربوط به عملکرد چشم داخل
  • چراغ سبز ( OUT ) مربوط به چشم بیرون
  • چراغ زرد ( SAFETY ) مربوط به چشم ایمنی
  • چراغ قرمز مربوط به قفل درب
  • محل اتصال کابل چشم داخل
  • محل اتصال کابل چشم بیرون
  • محل اتصال کابل چشم ایمنی
  • محل اتصال کابل UPS
  • محل اتصال کابل ۲۲۰ ولت برق

نحوه ست کردن ریموت درب شیشه ­ای یونیک

ست کردن ریموت درب شیشه ای یونیک مستلزم آشنایی اولیه با کلید گردان این درب است. پس از آشنایی با این کلید دیجیتال باید مراحل ارائه شده را مطابق راهنما دنبال کنید تا تنظیمات ریموت درب با موفقیت انجام شود. توجه داشته باشید که عدم رعایت ترتیب مراحل ممکن است به عدم کارکرد صحیح ریموت ختم شود.

آشنایی با کلید دیجیتال 5 حالته (کلید گردان – Selector)

همانطور که در دفترچه راهنمای درب اتوماتیک یا همان کاتالوگ درب یونیک اشاره شده است؛ در درب های یونیک یک کلید پنج حالته بسیار پر کاربرد وجود دارد. برای یادگیری نحوه ست کردن ریموت درب شیشه ‌ای یونیک، ابتدا باید نسبت به کلید دیجیتال پنج حالته اطلاعات کسب کنید. این کلید داری شش کلید زیر است:

  • Lock (قفل): با فشردن این کلید می­توانید درب اتوماتیک خود را قفل کنید تا دیگر از سنسور فرمان نگیرد.
  • Automatic (خودکار): با فعال کردن این حالت به درب شیشه ‌ای یونیک اجازه می­ دهید که از هر دو سنسور نصب شده در داخل و خارج ساختمان فرمان بگیرد و باز و بسته شود.

  • Partial Open (نیمه باز): در حالت نیمه باز که به آن حالت اتوماتیک زمستانه نیز گفته می­ شود، درب اتوماتیک درست مانند حالت خودکار از هر دو سنسور فرمان می ­گیرد. با این تفاوت که جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و حفظ گرما یا سرمای داخل ساختمان، در شیشه ‌ای اتوماتیک کاملا باز نمی­شود و هزینه ­های سرمایش و گرمایش را به‌طور قابل توجهی کاهش می­ دهد.
  • Exit (خروج): سنسور خارج از ساختمان در این حالت دیگر به در اتوماتیک فرمان نمی ­دهد و درب اتوماتیک یونیک تنها از سنسور داخلی فرمان می ­گیرد.
  • Full Open (کاملا باز): در این حالت درب اتوماتیک بسته نمی ­شود و به ­صورت مستمر باز خواهد ماند.
  • Setting (تنظیمات): با فشردن این کلید، می­توانید به تنظیمات کلید دیجیتال دسترسی پیدا کنید.

پس از آشنایی با این کلید دیجیتال پنج حالته، شما قادر خواهید بود با دنبال کردن راهنمای ست کردن ریموت درب اتوماتیک شیشه ­ای یونیک، ریموت خود را تنظیم کنید.

راهنمای ست کردن ریموت درب اتوماتیک شیشه ­ای یونیک

برای تنظیم ریموت درب شیشه ­ای خودکار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای ریست کردن ریموت درب اتوماتیک، ابتدا باید ریموت کنترل را حذف کنید؛ به­ این صورت که دکمه Setting یا تنظیمات کلید دیجیتال پنج حالته را نگه می­دارید تا صفحه نمایش تعداد ریموت­های ذخیره شده را نشان دهد.
  • سه مرتبه کلید کاملا باز (Full open) را فشار دهید و در نهایت کلید نیمه باز (Partial open) را بزنید و صبر کنید تا روی صفحه نمایش، پیام موفقیت ­آمیز بودن حذف ریموت­ های قبلی را ببینید.
  • حال برای ست کردن ریموت، دو مرتبه دکمه Setting را فشار دهید.
  • در گام بعد، به ترتیب دکمه­ های Lock، Full open، Partial و در نهایت Automatic را بزنید تا نوشته “Learning…” را روی صفحه نمایش ببینید.
  • یکی از کلیدهای ریموت را فشار دهید تا ریموت جدید شما با کلیدگردان سازگار شود و پیام Saved روی صفحه نمایش داده شود. رقم نشان داده شده رو ­به­ روی این پیام، بیانگر تعداد دفعات ست شدن ریموت است. در­صورتی­که تعداد ریموت­های شما با این عدد برابر نیست، نسبت به ریست کردن ریموت­ ها اقدام کنید تا از وقوع سرقت جلوگیری کنید.

برای مشاهده مشاهده تعداد ريموت­ هاي ست شده و آخرين وضعيت تغيير درب، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دو بار دکمه Setting را فشار دهید تا نوشته Enter Pass را ببینید.
  • چهار مرتبه دکمه Partial را فشار دهید.

روی صفحه نمایش عباراتی را مشاهده خواهید کرد. عدد مقابل واژه Saved نشان­دهنده تعداد ریموت­های ست شده است. رو ­به ­روی آن یکی از عبارت ­های REM یا KEY نمایش داده خواهد شد که اولی به معنای انجام آخرین تنظیم با ریموت و دومی بیان­گر انجام شدن آخرین تنظیم با کلید دستگاه است. پایین صفحه زمان انجام آخرین ست کردن ریموت درب شیشه­ ای نمایش داده می ­شود.

راهنمای نصب اپراتور درب شیشه ­ای یونیک

سیستم مدار الکترونیکی که با استفاده از میکروکنترولر عمل مینماید و به صورت هوشمندانه وزن هر درب را میسنجد و طول بازو را حساب می کند؛ حتی اصطحکاک و سایش را نیز محاسبه می کند. این سیستم دارای حفاظ های مختلفی جهت جلوگیری از آسیب رساندن به افراد و اشیایی که به صورت اتفاقی ممکن است بین درب قرار گرفته باشند است و در مقابل تغییرات احتمالی ولتاژ و یا اختلالات دیگری که ممکن است به صورت اتفاقی و یا توسط افراد صورت پذیرد محافظت شده است. در ادامه به ساده ترین روش ممکن راهنمای نصب اپراتور درب شیشه ای یونیک را بررسی خواهیم کرد.

اپراتور مجموعه ­ای از قطعات الکتریکی و مکانیکی است که با پیچ به محفظه بالای درب اتوماتیک متصل می­ شود. این قطعه بعد از نصب، محل قرارگیری پنل­ های متحرک خواهد بود. این اپراتور وظیفه باز و بسته کردن درب را به عهده دارد و حاوی موتور دنده و کنترل ­کننده درب است. نصب صحیح این قطعه مستلزم سیم­ کشی درست سیستم و نصب مکانیزم اپراتور، شامل موتور و تسمه محرک است.

نحوه تنظیم کنترل باکس سیستم درب اتوماتیک یونیک

اتصالات کنترل باکس درب اتوماتیک عبارت اند از: محل اتصال کابل های موتور (1)، شبکه (کلید گردان) (2)، چشم داخل (10)، چشم بیرون (11)، چشم ایمنی (12)، UPS (14)، و کابل 220 ولت برق (15)؛ محل اتصال خروجی قفل (13)؛ دکمه های ورود به تنظیمات(3)، پایین آوردن شماره تنظیمات (4) و بالا بردن شماره تنظیمات (5)؛ چراغ های سبز مربوط به چشم داخل (6)، سبز مربوط به چشم بیرون (7)، زرد مربوط به چشم ایمنی (8)، و قرمز مربوط به چشم ایمنی (9).

اکنون با دانستن محل این اتصالات، به آموزش تنظیم کنترل باکس می ­پردازیم:

  • اگر دکمه Mode (دکمه شماره 3) را به مدت سه ثانیه نگه دارید، وارد وارد منوی زیر خواهید شد. از این طریق قادر به تنظیم ویژگی ­های مربوطه خواهید بود.
نحوه تنظیم کنترل باکس درب اتوماتیک

آموزش تنظیم کنترل باکس درب اتوماتیک

 

  • با نگه داشتن این دکمه برای پنج ثانیه، منوی زیر برای شما باز خواهد شد:
راهنما  فنی درب اتوماتیک یونیک

کاتالوگ راهنما درب اتوماتیک یونیک

 

  • همچنین با نگه داشتن دکمه مذکور برای ده ثانیه، منویی که مشاهده می­کنید نمایان خواهد شد:

کنترل باکس درب یونیک

 

توجه داشته باشید که:

  • اگر کنترل باکس را از 00 تا 03 تنظیم کرده باشید وقتی که برق قطع و وصل شود، درب به طور خودکار و آهسته ریست می شود.
  • اگر کنترل باکس را از 04 تا 07 تنظیم کرده باشید وقتی که برق قطع و وصل شود، درب بدون اینکه ریست شود با سرعت اولیه باز و بسته خواهد شد.
  • پس از ورود به منو های قابل مشاهده در تصویر و انجام تنظیمات، با روشن شدن چراغ قرمز مواجه خواهید شد. برای آماده به کار شدن درب باید دکمه UP را فشار دهید. با این کار درب باز و بسته و تنظیم خواهد شد.
  • اگر چراغ قرمز چشمک بزند این بدان معنا است که درب در حالت یک طرفه یا Exit قرار گرفته است.
  • برای آزمایش درب بدون در نظر گرفتن سنسورها می توانید از دکمه UP استفاده کنید.

توضیحات بیشتر تنظیمات E6 :

در صورت تنظیم از ۰۰ تا ۰۳ در صورت قطع برق (و اتمام باتری) و وصل مجدد آن ، درب خودش را با سرعت پایین ریست میکند(محیط خود را شناسایی میکند) و در صورت تنظیم از ۰۴ تا ۰۷ در صورت قطع برق و وصل مجدد آن ، درب خودش را ریست نمیکند و بر اساس همان شناسایی محیط قبلی (قبل از قطع شدن برق) عمل می نماید.

نکته مهم : در زمان راه اندازی اولیه یا ریست کردن درب ، می بایست ۰۲ = E6 باشد تا سیستم محیط خود را شناسایی کند. در ادامه پس از انجام شناسایی محیط و چندین بار تست کردن(باز و بسته کردن) درب می بایست ۰۶ = E6 تنظیم گردد تا در صورت قطع و وصل برق درب ریست نشده و همچنین در برابر ضربه های وارده به درب نیز محیط خود را تغییر ندهد.

 راهنمای چراغ­ های کنترل باکس درب اتوماتیک یونیک

  • چراغ سبز IN: یعنی چشم داخل فعال است.
  • چراغ سبز OUT: یعنی چشم بیرون فعال است.
  • چراغ زرد SAFETY: یعنی چشم ایمنی فعال است.
  • چراغ قرمز LOCK: به این معنا است که سیستم قفل است.

نکته ۱: زمانی که چراغ قرمز (LOCK) بصورت چشمک زن باشد درب روی حالت EXIT(یک طرفه) است.

نکته ۲: UP (OPEN) (شماره ۵) حالت آزمایش درب بدون در نظر گرفتن سنسور (چشم ها) است.

جمع ­بندی

استفاده از درب­ های اتوماتیک شیشه ­ای یونیک به­ خاطر راحت کردن زندگی روزمره به قدری رایج شده است که از کار افتادن ریموت یکی از این درب ها می­تواند فرایند های اقتصادی و اجتماعی را با مشکل مواجه کند. دانستن نحوه ست کردن ریموت درب اتوماتیک شیشه ­ای از اهمیت بالایی برخوردار است. نحوه ریست کردن درب اتوماتیک و تنظیم کنترل باکس در این مقاله برای شما توضیح داده شد که برای درک بهتر هر یک از آن­ ها می­توانید به مطالعه بخش مربوط بپردازید.

author-avatar

درباره حسین کافی

اینجانب حسین کافی متخصص در زمینه کرکره برقی ، شیشه سکوریت و درب های اتوماتیک فریم دار هستم و به عنوان مسئول تولید محتوا ، مسئول تحقیق و توسعه و مدیر سایت جنرال در در این شرکت مشغول فعالیت می‌کنم.

1 نظر در “راهنمای فنی سیستم درب اتوماتیک یونیک

  1. سلام. راجع به کاتالوگ نصب و راه اندازی اپراتور یونیک مهمترین مطلب که تنظیمات کلید سلکتوری ست را قید نفرمودید چون بخشی از عملکرد اصلی سیستم توسط سلکتوری دیجیتال تنظیم و اجرا می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *