همه چیز راجع به کرکره برقی, مقالات آموزشی

تنظیم موتور کرکره برقی

تنظیم ارتفاع موتور کرکره برقی

تنظیم موتور کرکره برقی مشکل بسیاری از افرادی است که با فناوری همگام شده ­اند و کرکره ­های سنتی خود را با کرکره برقی جایگزین کرده­ اند. اگرچه پس از خرید کرکره برقی دیگر خریدار مجبور نیست برای باز کردن در پارکینگ از ماشین پیاده شود، برای بالا دادن کرکره فروشگاه به زحمت بیفتد یا نگران ورود دزد، سرما و تابش خورشید از پنجره باشد، ممکن است مشکلاتی نظیر به­ هم خوردن تنظیم درب کرکره برقی یا نیاز به تنظیم میکروسوییچ کرکره برقی گریبان ­گیر فرد شود.

یراق آلات کرکره برقی شامل موتور کرکره برقی، آچار تنظیم کرکره برقی و ریموت کنترل برای سهولت استفاده طراحی و ساخته شده ­اند. با این وجود ممکن است نحوه تنظیم عملکرد یا استفاده از آن­ ها برای بسیاری مبهم باشد و در اولین مواجهه با بهم خوردن تنظیم کرکره برقی دچار نگرانی شوند. برای آشنایی با یراق ­آلات کرکره برقی و چگونگی مواجهه با مشکلاتی مانند بهم خوردن تنظیم موتور کرکره برقی به خواندن این مقاله ادامه دهید.


لطفا اگر وقت ندارید فایل زیر را گوش کنید.


بهم خوردن تنظیم کرکره برقی

در صورت بهم خوردن تنظیم درب کرکره برقی و در صورتی که موتور کرکره برقی تنظیم نباشد، کرکره برقی به خوبی و به همان کیفیت ابتدایی کار نخواهد کرد و در مواردی حتی ممکن است از کار بی افتد. در صورت مشاهده عملکرد نامناسب کرکره، با دنبال کردن مراحل زیر کرکره برقی خود را تنظیم کنید:

  • پیش از هر چیز ایمنی را رعایت کنید (سیم­ ها را خشک کنید و در صورت امکان منبع برق را قطع کنید).
  • برای تنظیم حد بالا، پیچ سمت راست را به سمت منفی پیچانده و هنگامی که کرکره به حد استاندارد رسید، چرخاندن را متوقف کنید. پس از توقف کامل کرکره برقی، با حرکت دادن پیچ به سمت مثبت و توقف در لحظه ­ای که سه تیغه بیرون است، حد بالای کرکره برقی تنظیم خواهد شد.
  • برای تنظیم حد پایین، پیچ سمت چپ را به سمت منفی پیچانده و هنگامی که کرکره به حد استاندارد رسید، چرخاندن را متوقف کنید. پس از توقف کامل کرکره برقی، با حرکت دادن پیچ به سمت مثبت، حد پایین کرکره برقی تنظیم خواهد شد.

باید توجه داشته باشید که ممکن است نحوه تنظیم کرکره­ های برقی با یکدیگر متفاوت باشد. برای اطمینان از نحوه تنظیم صحیح کرکره خود به دستورالعمل کرکره برقی خود مراجعه کنید.

تنظیم ارتفاع موتور تیوبلار کرکره برقی

بهم خوردن تنظیم کرکره برقی

نحوه تنظیم موتور کرکره برقی

با دنبال کردن چند گام ساده زیر می‌­توانید به آسانی به تنظیم موتور کرکره برقی خود بپردازید:

  • به کمک ریموت کرکره و فشردن دکمه SET و Down حالت تنظیم کابل تنظیم را فعال کنید.
  • دکمه SET را فشار دهید و تا وقتی­که تیغه­ های کرکره برقی یک دور بالا و پایین بروند صبر کنید.
  • تیغه­ های کرکره برقی را تا پایین­ ترین نقطه پایین آورده و در نقطه مورد نظر، SET را فشار دهید.
  • مشابه مرحله قبل، کرکره برقی را تا بالاترین نقطه بالا ببرید و تا هنگامی­که کرکره دو مرتبه بالا و پایین شده باشد دکمه SET را فشار دهید.
  • جهت تنظیم موتور کرکره برقی برای بار دوم ، مرحله اول را تکرار کنید.

 

میکروسوییچ چیست و نحوه تنظیم میکروسوییچ کرکره برقی چگونه است؟

میکروسوییچ تعداد چرخش­ های موتور یا به عبارتی مسافت حرکت را تعریف می‌­کند. میکروسوییچ کرکره برقی در تعامل با چرخ­ دنده قطع­ کن که کنترل کننده توقف ­های کرکره است، وظیفه متوقف کردن کرکره برقی را بر عهده دارد. این قطعه که به تعیین نهایت باز شدن و نهایت بسته شدن کمک می ­کند، پس از نصب یا بروز مشکل نیاز به تنظیم دارد. تنظیم میکروسوییچ کرکره برقی امری ضروری است؛ میکروسوییچ از آسیب­ به سیستم و موتور کرکره جلوگیری می­ کند. علامت منفی روی پیچ میکروسوییچ به معنای کاهش و علامت مثبت به معنای افزایش مسافتی است که کرکره طی می­ کند.

جهت تنظیم میکروسوییچ کرکره برقی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به کمک ریموت کرکره برقی را بالا بکشید.
  • در نقطه مورد نظر دکمه توقف ریموت را فشار دهید تا کرکره از حرکت بایستد.
  • پیچ میکروسوییچ سمت راست را باز کنید تا تنظیمات انجام شود. همچنین برای تنظیم نقطه توقف هنگام پایین آمدن، مراحل بالا را انجام داده و پیچ میکروسوییچ سمت چپ را باز کنید.

آچار تنظیم کرکره برقی چیست؟

آچار میکروسوییچ از یراق­ آلات کرکره برقی به حساب می ­­آید که در پیچاندن پیچ­ های لیمیت جهت تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی توبلار به ما کمک می ­کند و یکی از مهم ترین ابزار الات در هنگام بهم خوردن تنظیم کرکره برقی محسوب می شود.

نحوه تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی توبلار

همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است موتور تیوبلار دارای ۲ سوراخ جهت تنظیم میکروسوئیج است که به وسیله آچار مخصوص موتور تیوبلار تنظیم می‌شود؛ دو پیچ متصل به میکروسوییچ به منظور تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی توبلار بر بدنه کرکره برقی توبلار واقع شده­ اند.

ابتدا به کمک آچار تنظیم کرکره برقی پیچ را به سمت منفی می­‌چرخانیم. پس از توقف کرکره، جهت چرخش پیچ را عوض می­ کنیم تا وقتی‌­که سه تیغه بیرون افتاده باشد، برای حد پایین مراحل مذکور را تکرار می‌­کنیم؛ ممکن است برای تنظیم بهینه کرکره برقی، ده­ ها چرخش کامل پیچ نیاز باشد.

لازم به ذکر است که سوراخ های تعبیه شده برروی موتور جهت تنظیم بالا و پایین ایستادن کرکره برقی هستند.

تنظیم ارتفاع موتور کرکره برقی

تنظیم موتور کرکره برقی

میکروسوئیچ تنظیم بالا و پایین موتور توبولار کرکره برقی

بعد از نصب موتور تیوبلار کرکره برقی می‌توانید ارتفاع متوقف کردن کرکره را تنظیم کنید؛ آچار تنظیم میکروسوئیچ را داخل سوراخ کرده و به طرف فلش ها بچرخانید.

کنار این سوراخ ها دو عدد فلش قرار دارد که یکی از این فلش ها طرف کرکره را نشانه گرفته است و دیگری جهت مخالف کرکره برقی را نشان میدهد، از فلشی که طرف کرکره را نشانه گرفته برای تنظیم پایین کرکره و فلشی که بالای کرکره را نشانه گرفته جهت تنظیم بالای کرکره برقی استفاده کنید.

تنظیم کرکره برقی موتورساید

می­توان به کمک ریموت و با در نظر گرفتن ارتفاع سقف، ارتفاع کرکره برقی موتورساید را تنظیم کرد؛ همچنین می­توان با فشردن مهره­ های واقع بر بدنه کرکره و قطع برق، کرکره را از حرکت ایستاند و حد بالا و پایین را تنظیم کرد. در زیر به صورت جزئی تر مراحل تنظیم کرکره برقی موتور ساید را توضیح داده ایم؛ کافی است که دقیق و گام به گام این مراحل را انجام دهید.

در تصویر زیر میکروسوئیچ موتور ساید را مشاهده می کنید، همانطور که در تصویر میبینید دوعدد چرخ دنده نقره ای رنگ که با شماره ۱ مشخص شده است جهت تنظیم بالا و دیگری هم جهت تنظیم ایستادن کرکره برقی در پایین میباشد.

میکروسوئیچ (چرخ دنده) سمت راست جهت تنظیم ایستادن بالای کرکره برقی و میکروسوئیچ (چرخ دنده) سمت چپ جهت ایستادن پایین کرکره برقی است.

جهت تنظیم ایستادن کرکره برقی در بالای دهانه ابتدا به وسیله ریموت کرکره برقی را به سمت بالا حرکت داده و در محلی که توقف کرکره مورد نظر است دکمه توقف ریموت را فشار داده تا کرکره از حرکت بایستد، سپس پیچ میکروسوئیچ سمت راست را تا هنگام برخوردبا قطع کن باز میکنیم با این عمل کرکره برقی جهت بالای کرکره تنظیم می‌شود. جهت تنظیم پایین کرکره برقی همین عمل را در پایین کرکره و میکروسوئیچ (چرخ دنده) سمت چپ انجام می‌دهیم.

به­م خوردن تنظیم کرکره برقی

اگر با موفقیت تنظیمات کرکره برقی خود را انجام داده ­اید، ممکن است پس از مدتی تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی توبلار یا موتورساید شما با مشکل مواجه شود؛ در این صورت می­توانید با مراجعه به مشکلات رایج کرکره برقی و دلایل به ­هم خوردن تنظیم کرکره برقی که در ادامه ذکر شده ­اند، راه حل مناسب مشکل خود را پیدا کنید.

تنظیم ارتفاع کرکره برقی

تنظیم موتور کرکره برقی

دلیل ب­هم خوردن تنظیم کرکره برقی

دلایل برهم خوردن تنظیم کرکره برقی بسیار زیاد هستند در این بخش به چند مورد از مهم ترین دلایل اشاره می‌کنیم:

  • نیاز به روغن­ کاری یا تعویض چرخ­دنده ­ها
  • ضربه خوردن لیمیت سوییچ ­ها
  • نیاز به سفت کردن پیچ ­های تنظیم حد بالا و پایین
  • نیاز به تعمیر رسیور کرکره برقی
  • نیاز دوباره به تنظیم موتور کرکره برقی

جمع بندی مبحث تنظیم کرکره برقی

در این مقاله در ارتباط با نحوه تنظیم موتور کرکره برقی صحبت کردیم و به شما آموزش دادیم که چطور خودتان بدون نیاز به کمک متخصص این حوزه کرکره برقی را تنظیم نمایید. در صورتی که تمام مراحل را به ترتیب و به درستی انجام دهید به راحتی میتوانید کرکره برقی خود را تنظیم کنید.

 

سوالات متداول مبحث تنظیم کرکره برقی

چرا کرکره برقی کامل بالا یا پایین نمی­رود؟

کرکره برقی باید با توجه به موارد ذکر شده درباره نحوه تنظیم کرکره برقی دوباره تنظیم شود.

علت غیر عادی بالا رفتن کرکره برقی چیست؟

بالا یا پایین رفتن غیرعادی یا نامنظم کرکره برقی می­تواند نشانه خرابی یا به ­هم خوردن تنظیم موتور کرکره برقی باشد. همچنین باید از عدم وجود مانع در سیستم کرکره برقی مطمئن شوید.

 چرا کرکره هنگام حرکت سر و صدای زیادی تولید می‌­کند؟

با روغن­ کاری پیچ ­ها و قطعات کرکره برقی می­توان از صدای آن کاست. به ­علاوه برای نگهداری بهتر از کرکره برقی، نباید تمیز کردن قطعات غافل شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علل سر و صدای کرکره برقی روی لینک کلیک کنید.


شماره تماس : ۷ – ۰۵۱۳۲۷۶۰۴۷۴

ارسال پیام از طریق سایت

سایت های مرتبط: تیغه کرکره برقی  , وبلاگ درب اتوماتیک , وبلاگ کرکره برقی

لینک عضویت کانال ارتباطی ما : https://t.me/generaldoor

author-avatar

درباره حسین کافی

اینجانب حسین کافی متخصص در زمینه کرکره برقی ، شیشه سکوریت و درب های اتوماتیک فریم دار هستم و به عنوان مسئول تولید محتوا ، مسئول تحقیق و توسعه و مدیر سایت جنرال در در این شرکت مشغول فعالیت می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *